Hopp til innhold

Har du riktig fottøy til bilen din?

Blant muttere, skiftenøkler og dekk, skal biler bli skodd for vinteren. Det er et yrende liv på de fleste bilverksteder rundt om i fylket.

Tor Helge Nielsen og Endre Egedius viser oss hvordan et hjulskift gjøres.

Nå er det på tide å skifte til vinterdekk

Rett før halv åtte rullet dagens første biler inn på verkstedet til Gjermundsen Auto i Tønsberg. Litt etter åtte kom de på løpende bånd. Med snø og slaps langs veikanten flere steder i Vestfold, er det mange som i siste liten finner veien til et bilverksted. Endre Egedius forteller at han og kollegaene normalt skifter dekk på en bil hver per halvtime.

– Det blir noen biler i løpet av en arbeidsdag det, sier han.

Flinke i år

Egedius peker på at folk generelt har vært flinke til å være tidlig ute med å levere inn bilene sine i år.

– Det blir nok et rush med biler nå som snøen kommer, det er normalt. Vi ser allikevel at folk har vært flinke til å være tidlig ute i år.

Konkurrerte med kollegaen

Da NRK tok turen til verkstedet i dag tidlig ble det en uformell hjulskiftkonkurranse mellom Egedius og dekkhotelldirektør Tor Helge Nielsen. Sistnevnte har noen år mer i bransjen enn kollegaen og var sekunder raskere til å skifte til vinterdekk.

– Det viktigste er å være fokusert så du gjør ting riktig. I løpet av en dag skifter vi dekk på rundt femti biler og 200 dekk så det er god trening, sier Nielsen.

Mange biler

Det er tilsammen 17 containere med dekk som stadig fylles opp på utsiden av verkstedet. Daglig leder i Gjermundsen Auto, Gunnar Gjermundsen forteller at det har gått i ett med biler i en lang stund nå.

Gunnar Gjermundsen

daglig leder i Gjermundsen Auto, Gunnar Gjermundsen.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

– Det har vært mye å gjøre den siste tiden. Det er mye mer enn bare å ta av sommerdekkene og ta på vinterdekk, sier han.

Mye arbeid

De gamle dekkene må vaskes og poleres, før de registreres med navn og nummer. Med 17 containere som hver tar over 400 dekk, er det viktig å holde tunga rett i munnen, forteller Gjermundsen.

– Det er viktig å være konsentrert når du skal registrere dekkene. Hvis et dekk skulle få feil klistrelapp kan det jo bli litt rot, smiler han mens han ser seg rundt i det endeløse havet av sorte gummidekk.

Og det er nok greit å sette riktig lapp på riktig dekk, for til våren er det sommerdekkene som skal ut og frem og vinterdekkene som får en hvilepause på dekkhotellet.