NRK Meny
Normal

Hesteeier frykter ståhjulingen

Hesteeier Geir Nordbotten er bekymret for hvordan hestene vil reagere dersom de såkalte ståhjulingene blir en del av trafikkbildet. – Det blir stadig mindre plass til naturlige ting i trafikken, sier han.

Geir Nordbotten/ståhjuling

Geir Nordbotten frykter at ståhjulingen kan føre til utfordringer for folk som holder på med hest.

Foto: NRK/Privat

I slutten av mars ble et forslag om gjøre ståhjulingen lovlig i Norge sendt ut på høring. Høringsfristen går ut om knappe to uker, fredag 9. mai.

– Vanskelig

Som hesteeier er Geir Nordbotten skeptisk til at ståhjulingen kan bli lovlig å bruke i Norge.

– En hest kan reagere på mye. Jeg kjører daglig rundt med hester, og dyrene kan noen ganger reagere bare det ligger en vedkubbe i veien, sier han, og fortsetter:

– Det blir mindre og mindre plass til naturlige ting i trafikken, og det blir vanskeligere å holde på med hest, sier han.

– Men er det forskjell på ståhjulinger og sykler, for eksempel?

– Det er ikke godt å si hvordan hester vil reagere, men ståhjulingen har en litt annen profil enn sykkelen. Når man kommer på ståhjulingen så står man mer i en type angrepsposisjon, og det kan skremme hestene, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Geir Nordbotten

Som hesteeier er Geir Nordbotten skeptisk til at ståhjulingen kan bli lovlig å bruke i Norge.

Foto: Privat

Frykter ønskede situasjoner

Nordbotten, som driver med hest på heltid i Stokke i Vestfold, mener at man burde dokumentere hvordan hester reagerer på ståhjulinger før man tillater bruk av dem.

Han frykter at ståhjulingen kan føre til utfordringer for folk som holder på med hest.

– Jeg har selv opplevd å få en travhest ødelagt på grunn av en seiler på islagt vann. Hesten ble livredd for fremmedelementet på isen, og det er slike situasjoner jeg frykter det kan bli flere av når flere nye dingser slipper til i trafikken, sier han.

– Hva kan skje med hesten hvis den blir skremt?

– Det varierer fra hest til hest. En hest kan bli så redd at den aldri kommer over det i løpet av hele livet. Uønskede hendelser i trafikken kan også gå utover rytter. Hvis en hest blir skremt, kan den velge å bråsnu slik at rytteren faller av, for eksempel, sier han.

– Fungerer i andre land

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), er en av dem som har et stort ønske om at ståhjuling skal bli lovlig i Norge.

Han forstår at noen kan være skeptiske.

– Jeg skjønner at dette er noe nytt og at man er usikker, men dette funger godt i alle land hvor ståhjulingen er lovlig. Jeg tror det kommer til å fungere greit i Norge også, sier han.

Bård Hoksrud

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), sier at ståhjulingen mest sannsynlig blir lovlig i Norge i løpet av mai/juni.

Foto: Larsen, HÃ¥kon Mosvold / NTB scanpix

Det er bare svært få land som har forbud mot bruk av ståhjuling.

Her hjemme har flere ønsket å starte med ståhjulingturisme. Blant dem er Oddbjørn Gustavsen på Ulefoss, som vil leie ut fremkomstmiddelet langs Telemarkskanalen.

– Jeg har søkt midler fra kommunen til å sette i gang et sånt prosjekt, sa han til NRK tidligere i år.

Les også:

– Overdreven frykt

Hoksrud trekker fremkomstmiddelet frem som miljøvennlig og effektivt.

– Jeg tror at mange har en overdreven frykt for at det skal bli mange av dem. Dette er ikke et billig leketøy, sier han.

– Men forstår du at for hesteeiere er skeptiske til ståhjulingen?

– Ståhjulingen er nesten det samme som en sykkel. Den bråker ikke mye, og må være mye bedre for hester å forholde seg til enn for eksempel mopeder som lager mye lyd, sier han.

Hoksrud legger til at folk som ferdes med ståhjulinger må bruket hodet.

– Man må bruke hodet når man kjører med disse, og jeg oppfordrer til å bruke hjelm, selv om det trolig ikke blir påbudt, sier han.

Han føler seg sikker på at ståhjulingen blir lovlig å bruke i løpet av mai/juni.

– Når høringsfristen har gått ut skal vi se på hva som er kommet inn, og vi skal ta innspillene vi får på alvor. Men regjeringa har sagt at dette skal bli lovlig, sier Hoksrud.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Vil starte med ståhjul-turisme

SE VIDEO: Slik fungerer en ståhjuling.

20 kilometer i timen

Forslaget som er sendt ut på høring gjelder kjøretøy med én aksel som har en selvbalanserende teknologi som sørger for at føreren holder balansen forover og bakover.

Aldersgrensen er foreslått å være 16 år. Kjøretøyet skal ha en makshastighet på 20 kilometer i timen.

Det foreslås at selvbalanserende kjøretøy kan brukes på samme arealer som er tillatt for sykkel.

Det vil ikke være lov å bruke kjøretøyet på veier med fartsgrense over 60 kilometer i timen. Det vil heller ikke være lov å bruke kjøretøyet i utmark og på isbelagte vassdrag.

Ikke hjelm

Det vil ikke bli krav om registrering av ståhjulinger.

Det er Vegdirektoratet som har utarbeidet forslaget til forskrift. Direktoratet går inn for at kjøretøyene skal ha frontlys, baklys og reflekser, samt at bremsene må oppfylle visse krav.

Ståhjulingene må i tillegg ha signalklokke, på samme måte som sykler.

Man trenger ikke å bruke hjelm når man kjører ståhjuling, og det vil heller ikke stilles krav om obligatorisk opplæring.