Hopp til innhold

Her kan det bli bompenger

Men det er ikke alle som synes det er en god idé.

Hogsnesbakken i Tønsberg

Hogsnesbakken i Tønsberg

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Anstrengt økonomi i en del kommuner og fylkeskommuner gjør at både administrasjon og politikere leter etter penger med lys og lykte. Nå foreslår fylkesrådmann Egil Johansen i Vestfold fylkeskommune at bilistene bør være med på å betale bygging av nye fylkesveier.

– Fylkeskommunen overtok vel 1200 kilometer med riksveier fra staten i fjor. Vi har et veibudsjett på 80 millioner kroner, mens det samlede vedlikeholdsetterslepet på hele fylkesveinettet utgjør 550 millioner kroner. Det totale investeringsbehovet på fylkesveinettet er beregnet til 3,8 milliarder kroner.

Les også:

Ja hvis folk godtar det

Fylkeskommunen har derfor en utfordring med å få regnestykket til å gå opp. Og kanskje må det bompenger til, sier Gaute Amundsen, leder av NAF avdeling Tønsberg og omegn.

– Skal vi ha nye veier i dag, ser det ikke ut til å være noen andre måter enn bompenger for å få det til. Forutsetningen må være at bilistene aksepterer det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bomstasjon

Dette kan bli et syn på fylkesveier i Vestfold.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Vi betaler nok allerede

Men skal man dømme ut fra svarene Nrk.no fikk fra bilister vi spurte, kan det tenkes at den nødvendige aksepten sitter langt inne.

  • – Det hører ikke noe sted hjemme. Jens Stoltenberg får gå i pengebingen sin for å finne pengene.
  • – Nå er det nok bompenger, både sørover og nordover i fylket. Fylkesrådmannen får budsjettere på en annen måte.
  • – Et dumt forslag. Vi får slutte med å gi bort så mye penger til u-hjelp og slike ting.
  • – Jeg synes vi betaler nok for å ha bil. Jeg er enslig og trygda og vurderer å selge bilen. Jeg forstår at det er dyrt å bygge vei, men det er dyrt å bygge veier i Sverige også. Der slipper man å betale bompenger.

– Bompenger er tvang

Unni Hanson

Unni Hanson håper debatten om bompenger blir tema under valgkampen til stortingsvalget i 2013.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Mye av dette er synspunkter i tråd med Unni Hansons holdninger. Hun er Fremskrittspartiets gruppeleder i fylkestinget, og reagerer sterkt på forslaget.

– Jeg er helt imot innføring av bompenger for å bygge nye fylkesveier, men jeg ser jo at vi ikke har noe valg. Dette er tvang, fordi vi nå er nødt til å ha bompenger for å bygge veier. Vi får 80 millioner kroner av staten til å bygge veier for, og det er bare peanuts.

Bompenger i valgkampen?

Hanson håper at debatten om bompenger kan bli tema under valgkampen om to år.

– Men det ser jo ut til at folk betaler bompenger uten å kny?

– Å, de knyr! Men de er nødt til å komme seg på jobb og må betale. Nå må vi mobilisere oss og si at dette må tas på alvor.