NRK Meny
Normal

Her dropper ingen ut av skolen

Lærere og voksne som bryr seg om elevene er en del av suksessoppskriften på at ingen elever sluttet skolen på studieretningen bygg og anleggsteknikk ved Re videregående i Vestfold i fjor.

Jørgen Lønn

– Jeg gleder meg til å gå på skolen hver dag, sier Jørgen Lønn

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Hjelp med kjærlighetssorg og andre problemer hindrer elever å droppe ut av skolen. Look to Re, sier assisterende utdanningsdirektør.

Ingen sluttet i fjor

Ledelsen ved Re videregående skole følger opp skoletrøtte elever på bygg og anleggsteknikk. Skolen kan vise til at ingen elever ved denne studieretningen sluttet i løpet av skoleåret i fjor.

Også i år ser det ut til å bli bra hos elevene som blant annet læres opp på anleggsmaskiner.

Elev Gjermund Kristiansen går ut av gravemaskinen. Inn setter lærer Bent Gunnerød seg og viser. På jordet like ved Re videregående er elever i andre klasse i gang med å lage en turløype for idrettslaget.

Ungdomsskolen likte han ikke så godt, men blant maskiner på Bygg og anleggsteknikk i minus 13–14 grader trives han godt.

– Heller jobbe enn teori, men jeg må jo gjennom begge deler, sier Gjermund.

(Tekst fortsetter under bildet)

Elever og lører

Elevene triver godt på linjen for bygg og anleggsteknikk ved Re videregående skole. Fra v. elevene Gjermund Kristiansen og Jørgen Lønn. Til h. lærer Bent Gunnerød.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Regjeringen er opptatt av at elever skal fullføre skolen. 7,5 prosent av elevene i Norge som gikk på bygg- og anleggsteknikk skoleåret 2010/2011 fullførte ikke, viser tall fra Utanndingsdirektoratet. I Vestfold er frafallsprosenten rundt seks på denne studieretningen. Jørgen Lønn vet ikke om noen i hans klasse i år som ikke orker mer.

– Vi koser oss på skolen

– Det er ingen som har sluttet. Vi koser oss mye her, det er god stemning. Alle er greie med hverandre og lærerne er hyggelige, sier Jørgen. Vi gleder oss til å gå på skolen hver dag, sier han.

Lærer Bent Gunnerød sier at skoleleie elever kan få noen dager i en bedrift. Men oftest er det ikke kjedelige skoledager som ER årsaken til at elever faller fra.

– Det er som regel andre ting som presser seg på. Det kan være forhold hjemme eller for eksempel kjærlighetssorg. Vi bruker av egen erfaring og snakker med elevene og forteller hva vi mener og hva vi ville gjort, sierGunnerød. De tar som regel rådene, sier han.

Studierektor Kåre Simonsen ved Re videregående skole prøver å lære seg navnene på de 120 elevene på bygg og anleggsteknikk. Han er opptatt av å finne lærere som bryr seg om og forstår de 120 elevene på studieretningen.

– Tidligere var faget det viktigste, nå er det miljøet, sier Simonsen.

Her er oppskriften

Dette er hans oppskrift på å unngå at elever slutter:

– Det er ganske enkelt og det er ganske vanskelig. Det enkle er at vi setter elevene før fag. Først må vi bygge relasjoner og så spille på dem og få elevene til å lære det de skal. Det er jo det som er å drive skole. Vi skal jo kvalifisere elevene for yrkesliv og studier. Og dersom vi får den til å få troen på seg selv, så klarer vi det, sier Simonsen.

Det vanskelige er å holde ut. Når det ”butter mot” nå på denne tiden av året, så har skolen utallige møter med elever og foresatte hvor teamet er om de skal slutte eller holde ut.

– Dersom vi kommer dit at vi kan snakke om alt som er bra, så kommer vi lenger enn å snakke om alt som er vanskelig, sier studierektoren.

Simonsen sier det viktigste er at eleven får tro på seg selv. Det blir mye ”skoleaktig” og surre og rør og jeg tror mange ikke har voksne som er tett nok på dem, som bryr seg og som spør hvordan det går, sier han.

Har noen elever det vanskelig, setter de inn en lærer eller miljøarbeider til i klassen. Og så er han klar på hva slags kvalifikasjoner lærerne han ansetter skal ha. De skal være flinke med elevene og gi dem tro på seg selv.

"Look to Re"

Om et halvt år skal Gjermund Kristiansen og Jørgen Lønn ut i lære. Jørgen Lønn har drømt om å bli gravemaskinfører siden han var 12 år.

– Det er ingen ting som er kjedelig når jeg sitter i maskinen hele dagen, det er rett og slett herlig, sier han.

Assisterende utdanningsdirektør i Vestfold, Thorbjørn Nygaard sier ”Look to Re”.

– Det som er så bra er at de klarer, som studierektoren sa, å gjøre det som er vanskelig og likevel enkelt. Han berømmer ellers skolen for den måten de har løst dette på for det er slik det bør være, sier han.