NRK Meny
Normal

Her blir du overvåket

Kommer det en mistenkelig bil, går alarmen.

Fergekø i Sandefjord.

I dag finnes de aktuelle kameraene kun på fergekaia i Sandefjord og Kristiansand, men det skal bli mer av det. (arkivbilde)

Foto: RAINER PRANG / NRK

Kjører du i land fra ferga i Sandefjord eller Kristiansand, blir du automatisk sjekket av Tollvesenet.

Et kamera tar bilde av og sjekker alle nummerskilt på biler som kjører i land. Kommer det en bil som Tollvesenet har registrert som mistenkelig, går alarmen.

Det er kun Sandefjord og Kristiansand som har slikt utstyr per nå, men dette skal etter hvert komme på alle slike fergekaier i landet, opplyser prosjektleder i Tolldirektoratet, Svein Rustad.

I tillegg skal også alle landgrensene få slike kameraer. Flere er allerede i drift.

ANPR-skjermer.

ANPR-SKJERMER: ANPR-kameraene (Automatic number plate recognition) gir Tollvesenet en god oversikt. (arkivbilde)

Foto: Tolletaten

Kjenner igjen bilene

Skilt som varsler kameraovervåking.

VARSLER: Skilt varsler trafikantene om kameraene.

Foto: Tolletaten

– Det går ut på at du leser og kjenner igjen kjennemerker på biler. De kjennemerkene kan vi slå opp i forhold til hva vi er interessert i. Eller vi kan se på trafikken og plukke ut objekter til kontroll, sier Rustad og fortsetter:

– Vi er ute etter å plukke ut de objektene som ikke har helt rent mel i posen. Noe kan vi ha mottatt i form av tips, eller vi kan ha det registrert i våre systemer basert på tidigere historikk. Da har vi mulighet til å gjøre den type utplukk.

Slik registreringen fungerer i dag, har Tollvesenet ikke mulighet til å lagre opplysningene som registreres. De kan dermed ikke, med denne metoden, følge med på om det er noen som bruker ferga unaturlig ofte.

Men det håper de endrer seg i fremtiden.

– Da får vi muligheten til å gjøre analyser for å plukke bedre ut. For eksempel kan repeterende trafikk over en periode, være av interesse for oss. Det mangler vi enn så lenge hjemmelsgrunnlag til, så vi får ikke gjort det per nå, forklarer Rustad.

– Best med kort lagringstid

Datatilsynet mener på sin side at kortest mulig lagringstid er det beste.

– Lagres informasjonen om alle biler i lang tid, blir det raskt et spørsmål om at alle er under mistanke til det motsatte er bevist, sier Atle Årnes, fagdirektør teknologi i Datatilsynet.

Likevel ser han at Tollvesenet har behov for å være på vakt, men syns løsningen, slik den er i dag, er å foretrekke. Nemlig at Tollvesenet får hjelp av kameraene til en mer effektiv utvelgelse av dem de har en mistanke mot.

– I utgangspunktet ønsker Datatilsynet at disse kameraene skal være en hjelp for øyet. Det er en fordel at man slipper å stoppe alle biler for å se på skiltet. Det er bedre at de kan plukke ut de aktuelle bilene, sier han og understreker at det er opp til lovgiverne å si hva Tollvesenet skal få lov til.