NRK Meny
Normal

Håper på flere ruter med jetfly

Torp Sandefjord lufthavn kjemper om å få nye Widerøe-fly.

Widerøe har kjøpt tre slike nye jetfly som kommer til Norge i 2018.

MODERNE FLY: Torp ønsker å bli base for disse nye jetflyene til Widerøe. Det kan bety flere ruter innlands og utenlands.

Foto: Widerøe

– Forhåpentligvis vil vi kunne se noen nye ruter innlands og ikke minst utenlands fra Torp med Widerøe når flyene skal fases inn i løpet av neste år, sier administrerende direktør ved lufthavna, Gisle Skansen.

Han håper at tre jetfly av typen E190-E2, som Widerøe har bestilt av den brasilianske produsenten Embraer, kan havne på Torp.

– Hvis det går som vi håper, så blir vi definitivt base for disse flyene. Men det er klart vi skal bli enige med Widerøe om det. Og så er det i hvert fall én annen lufthavn som har samme ambisjon. Vi får se hvem som trekker det lengste strået til slutt.

Gisle Skansen

TORP ELLER BERGEN: Administrerende direktør ved Torp Sandefjord lufthavn, Gisle Skansen, håper å få vite mer om hvor flyene havner om én måned eller to.

Foto: Vegard Lilleås/NRK

Flesland også aktuell

Bergen lufthavn Flesland er også med i kampen om de moderne flyene.

– Widerøe er en svært viktig samarbeidspartner for Avinor. Det er positivt for passasjerene og luftfarten med mer miljøvennlige fly, uansett hvor de nye jetflyene får base, skriver lufthavndirektør Aslak Sverdrup i en e-post til NRK.

Han legger ikke skjul på at det hadde vært ekstra stas om ett eller flere av flyene ble satt inn i rute i Bergen.

– Men dette er det Widerøe selv som bestemmer.

Ikke bestemt seg

Det første jetflyet blir levert første halvår i 2018. Hvor flyene med 114 seter kommer til å havne er fortsatt ikke avgjort, forteller kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvoll.

– Vi har ikke helt bestemt oss for hvor da skal brukes, men Torp er et av alternativene.

I utgangspunktet skal de nye flyene brukes på ruter som i dag allerede trafikkeres av det største propellflyet selskapet har.

– Og da er det ruter med utgangspunkt på Torp eller i Bergen, forklarer Brandvoll.

– Blir det nye innlands- og utenlandsruter med disse jetflyene?

– I første omgang har vi sagt at vi skal tettere inn på eksisterende rutenett for å få økt lønnsomhet på ruter vi allerede har. Og så kan det jo tenkes det blir en del nye ruter etter hvert, avslutter Brandvoll.