NRK Meny
Normal

– Ulykken skremmer pendlere

Pendlere gledet seg til at de nye og mer sikre togene, skulle komme i mars. Nå er de engstelige etter gårsdagens ulykke, da et prestisjetog sporet av på Vestfoldbanen.

Togulykken på Nykirke

Toget var delt i tre etter togavsporingen på Vestfoldbanen onsdag formiddag. Havarikommisjonen skal i dag prøve å finne årsaken til ulykken.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Togulykken skjedde ved Nykirke, mellom Tønsberg og Holmestrand, i går formiddag og fem personer ble skadd da testtoget sporet av og kjørte inn i fjellveggen. En av de skadde, en 56 år gammel mann, ble innlagt på Ullevål sykehus med moderate skader.

– Ulykken skremmer

NSB har kjøpt inn 50 tog av samme type og pendlerne håper nå det ikke er selve togtypen det er noe galt med.

– Jeg håper på en måte at det er infrastrukturen, altså skinnene eller noe annet som ligger til grunn for dette. For hvis det viser seg at NSB har brukt fire milliarder kroner på tog som nå ikke fungerer, så er jo det vanskelig å finne ord for, sier talsmann Kårstein Løvaas.

I går så vi bildene av fem forvridde togvogner. Det var NSBs nye prestisjetog som skulle testes ut og endte i fjellveggen. Pendlerne på Vestfoldbanene hadde gledet seg til nye og sikrere tog, men gårsdagens ulykke skremmer, sier Kårstein Løvaas.

– Man blir jo litt engstelig og tenker at dette ikke skal skje, sier han.

– Uforsvarlig å sette togene i kommersiell trafikk

NSB stanset innfasingen av sine nye togsett etter avsporingen og testprogrammet for togene ble stanset umiddelbart.

Tom Ingulstad

Tom Ingulstad sier at årsaken til togulykken må være klar før togene settes inn i kommersiell trafikk.

Foto: Hallgrim Hals / NRK

– Nå er den videre innfasingen av disse togene helt avhengig av at vi får brakt på det rene hva som var årsaken til ulykken. Det er helt uforsvarlig å sette disse i kommersiell trafikk med en uavklart situasjon, sier konserndirektør for NSB persontog Tom Ingulstad.

Planen var at de nye togene skulle inn i rutetrafikk allerede om to uker.

– Vi har testet dette toget nøye og vi har ingen indikasjoner på at det er noe galt med toget, men det kan vi altså ikke si noe sikkert om nå.

«Control-Alt-Delete»

Havarikommisjonen fortsetter i dag arbeidet med å finne årsaken til ulykken. Mens pendlerne som hadde gledet seg til nye tog, rykker tilbake til start, til de gamle togsettene.

– Det er litt sånn «Control-Alt-Delete». Det er sånn; ja, ja, vi har klart oss med det til nå, så vi får klare oss med det videre, sier Løvaas.

Den sveitsiske produsenten Stadler Bussnang AG opplyser til Aftenposten at dette er den første ulykken med togtypen Flirt.