Resultatet ble tryggere elever

HORTEN (NRK): To timer i uka i to måneder snakket elever om blant annet psykisk helse, søvn og rus. Det endret miljøet i klassen.

Duganes kar

«DUGANES KAR»: Carl Fredrik Bålsrød, Svein-Benjamin Anderssen mener prosjektet «Duganes kar» gjorde at elevene fikk mer tillit til hverandre. Prosjektleder Jeanette Flach Johansen i Pedagogisk psykologisk tjeneste og Ole Andreas Krogness jr. i Utekontakten har også deltatt.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Skoleåret nærmer seg slutten. Andreårselevene på «Teknikk og industriell produksjon» på Horten videregående skole har ikke bare hatt teoretiske og praktiske fag på timeplanen dette året.

I 16 timer fordelt på åtte uker har de sammen med lærere sittet i en ring og snakket om sitt forhold til fysisk aktivitet, kosthold, rus, sosiale ferdigheter og psykisk helse for å nevne noe.

Lærerne mener effekten av samtalene i dette nye prosjektet førte til at elevene trivdes bedre på skolen.

Samtaler ga trygghet

Hensikten med prosjektet var å bedre læringsmiljøet i klassen. Det ble også resultatet etter at elevene snakket åpent med hverandre om de ulike temaene, forteller prosjektleder Jeanette Flach Johansen i Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i Vestfold fylkeskommune. Elevene kom nærmere hverandre.

– Det handler om å skape trygghet i klassen og at elever og lærere har et godt forhold til hverandre. Dermed kan elevene ha fokus på det de skal lære på skolen og ikke bekymre seg over alt mulig annet, sier Johansen.

Førte søvndagbok

Hun sier søvn er viktig for å fungere på skolen.

– Hvis du ikke sover nok, blir konsentrasjonen dårlig, du blir sliten og sårbar for psykisk stress, sier Flach Johansen.

Elevene førte søvndagbok i en uke. Der skrev de opp hvor mye de sov og når de la seg. Elevene Carl Fredrik Bålsrød og Svein-Benjamin Anderssen så at de sov mindre enn de 10 timene som de ble anbefalt.

– Jeg har begynt å legge meg tidligere. Før la jeg meg i tolv- etttida på natta. Da ble det bare fem-seks timers søvn. Nå legger jeg meg rundt klokka 22.00-23.00, sier Carl Fredrik Bålsrød.

– Bør bli obligatorisk

Elevene har også reflektert over hva som kreves av dem på en arbeidsplass. Foruten Pedagogisk psykologisk tjeneste, har også Familiehuset i Horten og Utekontakten deltatt i prosjektet som fikk navnet «Duganes kar».

Ifølge Flach Johansen er det opp til skoleledelsen på Horten videregående og PP-tjenesten om prosjektet blir videreført.

Ifølge en evalueringsrapport mener lærere og elever at prosjektet må bli obligatorisk.

– Jeg synes elevene burde ha det tidlig i første klasse for å bygge opp tilliten til klassekameratene, sier Carl Fredrik Bålsrød.

Duganes kar

NYTTIG: Ole Andreas Krogness jr i Utekontakten og prosjektleder Jeanette Flach Johansen i PPT i Vestfold fylkeskommune har snakket med ungdommene om ulike temaer. Det synes Carl Fredrik Bålsrød og Svein-Benjamin Anderssen har vært nyttig.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK