Lei av å miste fast pendlerplass

De siste ni årene har Frode Stenstrøm minst én gang i måneden opplevd at han ikke har fått sin faste pendlerplass på Vestfoldbanen. Det vil han ha slutt på.

Sande stasjon

Vestfoldbanen er uten tvil viktig for å få folk til å velge kollektivt mellom Tønsberg og Oslo. De siste ni årene har tønsbergenseren Frode Stenstrøm og andre pendlere ofte opplevd å ikke få sin faste pendlerplass. Ifølge Stenstrøm var det solgt minst tre reserverte plasser på toget til Oslo mandag morgen.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

Frode Stenstrøm har pendlet strekningen Tønsberg-Asker de siste ni årene. Han har opplevd minst én gang i måneden at det faste pendlersetet hans på komfort-avdelingen har blitt kjøpt av en annen, og forrige mandag skjedde dette igjen.

– Dette lar seg normalt løse greit, men fra nyttår har situasjonen endret seg. Kunder som kjøper komfortbilletter via automater, får tildelt allerede reserverte plasser, sier Stenstrøm til NRK.no.

Han sier dette kommer i tillegg til at NSBs personale selger komfortplasser som de vet allerede kan være reservert.

– Slik dobbeltbooking er særlig et problem i rushtiden, eller når NSB ikke kjører med riktig togsett. Jeg bruker 17 timer i uka på pendling, og den tida vil jeg svært gjerne bruke på å jobbe. Dessverre må jeg ganske ofte ta igjen dette arbeidet på kvelden.

Frode Stenstrøm

– Fra nyttår synes det å være feil på NSBs automater, som gjør at plassbilletter selges to ganger. Men det er ganske normalt at NSBs personale selger komfortplasser som de vet kan være reserverte, sier Frode Stenstrøm.

Foto: Rita Baerum

Faste plasser går noen ganger til andre

Ifølge Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB, viser systemene deres at Stenstrøms plass var reservert til ham på mandag.

– Men det kan likevel ha skjedd en feil. Vi må undersøke nærmere hva den består i, det er fint om kunden sender oss flere detaljer om togreisen. Vi vil også snakke med personalet på toget han tok, sier hun.

Scholz bekrefter at reserverte plasser noen ganger går til kunder som ikke skal ha dem.

– Vi ser på om dette kan ha med rutinene våre å gjøre.

– Veldig underlig

Scholz sier at NSB-ledelsen presiserer ovenfor togpersonalet at de ikke skal selge flere komfortplasser enn de disponerer. Hun synes det høres veldig underlig ut at noen skal ha kjøpt plassen hans én gang i måneden i ni år.

– Det skal ikke skje. Derfor er tilbakemeldinger fra kundene viktig, slik at vi kan rydde i eventuelle feil vi har gjort, sier hun.

Stenstrøm mener generelt at NSB er dårlig til å takle uforutsette hendelser.

– Ofte mangler togsett på Vestfoldbanen, eller de vanlige togsettene blir erstattet med mer lokale togsett uten komfort-vogner. Buss for tog virker særdeles dårlig, også for planlagte driftsavbrudd, sier han.

Scholz sier at det er en utfordring når NSB må bruke andre togsett enn planlagt.

– Da prøver vi så godt som mulig å ta hensyn til kundene med reserverte plasser. Buss for tog ved brudd er utfordrende. Vi evaluerer hvert brudd med tanke på forbedringer.

Klarer du å gjette hva Arne og Jan snakker om i julekalenderen i dag?