NRK Meny
Normal

Nå starter granskingen

Helikopteret som styrtet ved Horten i går, er hevet. Nå starter arbeidet med å finne ut hva som forårsaket ulykken som kostet fire mennesker livet.

Helikopteret brakt til land

Helikopteret fikk store skader etter styrten. I ettermiddag ble det brakt til land.

Foto: Peder Gjersøe / Scanpix

- Vi vil ikke si noe enda, men vi jobber etter noen teorier, sier havariinspektør Tor Nøstegård.

Helikopteret ble i formiddag tatt opp av sjøen , og ble fraktet inn til dypvannskaia. Nå sendes det til Havarikommisjonen på Lillestrøm.

I natt ble fire omkomne hentet ut av vraket.

Les: Omkomne hentet ut av helikopteret

Helikopteret av typen Robinson R44 Astro styrtet nordøst for ferjekaia i Horten i 14-tiden onsdag ettermiddag.

Se bildene fra Horten

Video nsps_upload_2010_1_28_13_26_18_635.jpg

Nett-TV: - Det er vanskelig å si noe om årsaken til ulykken, sier politistasjonsjef Bent Bjune.

- Har noen scenarioer

Kripos og Havarikommisjonen er på plass for å undersøke helikopteret, sammen med Vestfold politidistrikt.

- Vi samler nå sammen mindre deler som ligger på bunnen, før vi avslutter, forteller havariinspektør Tor Nøstegård.

- Vi har ikke noe klart bilde av hva som har skjedd, og ønsker ikke å gå ut med noen teorier. Vi har imidlertid noen scenarioer som er mer sannsynlig enn andre, men vil ikke si noe mer, sier Nøstegård videre.

Helikopter i Horten

Helikopteret av typen Robinson R.44 Astro som var i følge med helikopteret som styrtet i Oslofjorden ved Horten onsdag, sto onsdag kveld parkert ved Hortenhallen.

Foto: Scanpix

Sendes til Lillestrøm

Helikopter hevet i Horten

Helikopteret som havarerte i havnebassenget i Horten onsdag ble hevet torsdag formiddag.

Foto: Scanpix
Helikopteret i Horten

Helikopteret sendes til Havarikommisjonen på Lillestrøm.

Foto: MMS-foto: Olav Døvik / NRK

Vraket blir videre sendt til Havarikommisjonens lokaler på Lillestrøm. Her vil det avfotograferes og undersøkt i detaljer.

- Vi vil også fortsette samtalene med de involverte. Det vil i hovedsak si personene i det andre helikopteret, samt vitner til ulykken.

- Hva er arbeidsfordelingen?

- Politiet undersøker om det har foregått noe straffbart, mens Havarikommisjonen prøver å kartlegge hva som har skjedd i forhold til å hindre gjentagelse av en slik ulykke.

- Hva vil skje med denne helikoptertypen i Norge?

- Det er ikke noe vi kan si noe om nå. Det er ikke noe som tyder på at helikoptertypen må behandles på en spesiell måte, avslutter Nøstegård.

Ni ulykker med samme type

Helikoptertypen som styrtet har vært involvert i 9 ulykker i Norge siden år 2000.

- Men det har ikke tidligere vært dødsulykker, sier informasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Tor Iversen.

Han forteller at helikopteret er mye brukt.

- Dette er et av verdens mest stolte helikoptre i sin kategori, som er lett helikopter. I Norge har vi 52 maskiner av denne typen, og den er populær blant private og selskaper.

På vei til Oslo

To helikoptre var på vei fra Stokke til Oslo, da det ene styrtet i sjøen utenfor Horten.

Flyger og pressetalsmann i selskapet Midtnorsk Helikopterservice, John-Erik Sogn, fortalte onsdag kveld at han fulgte helikopterets ferd på skjermen helt til det sluttet å fly.

Sogn forstår ikke hvordan ulykken kunne skje.

Les: - Helt uforståelig ulykke

– Dette helikopteret er veldig vanlig. I kommersiell drift har det sjelden fått motorhavari. Det er også en helikoptertype som eies av mange private, fordi det er billig og sikkert, sier Sogn.

– Våre helikoptre blir sjekket foran hver flygning, og på verksted hver femtiende flytime, i gjennomsnitt hver sjette uke, forteller han.