Her er blokkfløyta lagt bort

HORTEN (NRK): Stiftelsen Korps i Skolen opplever økt interesse for at barn skal lære å spille korpsinstrumenter i skoletiden.

I et år har tredjeklassingene ved Lysheim skole lært å spille korpsinstrumenter framfor å ha ordinær musikkundervisning.

SE VIDEO: Tredjeklassingene ved Lysheim skole har lært å spille korpsinstrumenter.

I et år har tredjeklassingene ved Lysheim skole lært å spille korpsinstrumenter framfor å ha ordinær musikkundervisning.

Nå skal skolen søke Horten kommune om å få ha korpsundervisning i musikktimene også til neste år.

​Undervisningsinspektør Trond Eliassen sier de med dette opplegget har styrket de praktisk-estetiske fagene i en tid hvor de teoretiske fagene får mye oppmerksomhet i skolen.

– Styrket musikkundervisning

– Man har veldig mye fokus på teoretiske fag, lesing og grunnleggende ferdigheter. De praktisk-estetiske fagene kan komme i bakgrunnen, men vi har vært heldige med samarbeidet med korpset og vi har fått til en styrket musikkundervisning, sier Eliassen.

Han peker på at korpsundervisningen også blant annet har ført til større samhold.

– De har lært samspill, toner og de har blitt kjent med instrumentene.

I Norge er det minst 50–60 skoler hvor elevene lærer å spille korpsinstrumenter i musikktimene. Det opplyser styreleder Jan Erik Helleren i Stiftelsen Korps i skolen.

Til høsten ønsker 14 nye skoler å ha slik musikkundervisning.

– Skolene i Norge etterspør bedre kvalitet i musikkundervisningen. Vi mener at korpsundervisning øker kvaliteten på musikkundervisningen generelt og det får vi også tilbakemeldinger på fra skolene, sier Helleren.

– Mer enn blokkfløyte og sang

Tidligere korpsleder Line Rønning Føsker delte ut blomster til dirigenten på avslutningsdagen. Det er hun som tok initiativet til klassekorpset, først og fremst for å styrke musikkundervisningen på skolen.

Line Rønning Føsker

Initiativtaker Line Rønning Føsker.

Foto: Linn Løkken / NRK

– I løpet av et år med musikkundervisning kan man lære seg ganske mye mer enn blokkfløyte og sang. Man kan trykke til og få erfaring med å spille sammen, sier hun.

Lysheim skolekorps har stått for instrumentene. Instruktør Øystein Sjøvåg Heimdal fra kulturskolen på Nøtterøy og Tjøme har vært innleid til å undervise ungene.

– De har lært å behandle et instrument, få lyd i det og de har lært å spille flere sammen. Nivået har kommet opp på et høyt nivå i forhold til det jeg hadde forventet og mange har blitt veldig flinke, sier han.

Eliassen forteller at de vil sende en søknad til skolesjefen om at tredjeklasse også til høsten skal få ha klassekorps.