Hopp til innhold

Gigantbro kan gi ny storregion

En broforbindelse mellom Vestfold og Østfold kan skape en ny storregion på Østlandet, og knytte sammen Vestlandet, Sørlandet og Østlandet på en annen måte enn i dag.

Forslag til ny bro

Gigant-broen mellom Østfold og Vestfold slik ingeniørfirmaet LMG Marin tenker seg den.

Foto: Nordwest3D

Foreløpig er broprosjektet bare en del av konseptvalgutredningen som vegvesenets region øst jobber med på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og Kystverket..

Skal det gigantiske broprosjektet bli en realitet, vil det trolig koste minst 20 milliarder kroner i dagens pengeverdi. Men ekstakte kostnader er det ingen som vet.

Det er et lite prosjekt i forhold til Øresund-forbindelsen mellom Danmark og Sverige, men et gigantprosjekt i norsk sammenheng.

Favoriserer bro

Utredningen ser på en mer effektiv krysning av Oslofjorden enn dagens ferger. Det kan bety større og raskere ferger, tunnel eller bro.

Men tilbakemeldinger fra referansegruppene i utredningen viser at mange vil ha en kombinasjon med vei og jernbane. Det favoriserer bro.

Miljøvennlighet og krav til stigning gjør en bro mer attraktiv, ikke minst for transportnæringen, som ser undersjøiske tunneller som omvendte fjelloverganger.

(Tekst fortsetter under videoen).

Planer om stor bro mellom Vestfold og Østfold

Se hvordan den nye broen over Oslo-fjorden kan bli. (Montasje: NRK/LMG Marin).

Hvor skal den bygges?

Ingen vil ha en gigantisk bro, eller en tunnel som leder inn på en bro, plassert i hagen sin. Oslofjord-området er verdifullt for friluftslivet, og brukes av mange mennesker. I tillegg er det følsomme strandområder med variert fauna og flora.

– Her er det et stort konfliktpotensiale, sier Anders Jordbakke.

Han er prosjektleder for Statens Vegvesen Region Øst, og er den som jobber med utredningen.

(Tekst fortsetter under bildet).

Anders Jordbakke

Han utreder den nye Oslofjord-forbindelsen.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Følsomt

– Plasseringen av en eventuell bro er følsomt, sier Jordbakke.

Derfor vil han ikke snakke om noen nøyaktig plassering, men bruker begrepet "korridorer". Det mest realistiske er trolig en korridor i områdene Horten - Moss, men en sørligere korridor fra Slagentangen ved Tønsberg over til Østfold, er heller ikke umulig.

Småtrøtte pendlere som kommer med morgenferga til Horten er mest opptatt av at en ny forbindelse også må gi muligheter for gående og syklende. Mens andre er opptatt av skipsfarten.

Rune Løkling pendler daglig fra Østfold til Vestfold med ferga. Han er direktør i Norges Maritime Utdanningssenter, og mener Oslo-fjorden blir tryggere hvis den kryssende fergetrafikken blir borte.

Ny stor-region

Ingjerd Schou

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H), tror en bro kan knytte Oslofjord-regionen nærmere til kontinentet.

Foto: Camilla Næss / NRK

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Østfold Høyre er ikke i tvil: En bro mellom Horten og Moss vil binde Vestlandet, Sørlandet og Østlandet sammen på en helt annen måte enn i dag.

– Bro over fjorden ved Drøbak, som noen tar til orde for, er et regionalt prosjekt. Dette er et nasjonalt prosjekt som kan knytte Oslofjord-regionen til kontinentet, mener Schou.

Spennende prosjekt

Foreløpig er stor-bro over Oslofjorden bare noen sider i en konseptvalgutredning, men det er et spennende prosjekt, mener prosjektleder Jordbakke.

– Potensialet er en betydelig ommøblering av sørlige deler av Østlandet, sier han.

En broforbindelse kan skape en region som kan konkurrere med Oslo, og redusere presset på hovedstadsområdet.

I løpet av året leverer Jordbakke sin utredning til departementet. Etterpå skal den ut på høring. Da kommer de første signalene om hvor realistisk det er å få bygget bro over Oslofjorden.

Bastøfergen

Det kan bli slutt på fergeturene over fjorden mellom Horten og Moss.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark