Hopp til innhold

Gi den gamle påhengeren litt stell

Den lille sliteren som sitter på gummijolla krever vanligvis ikke så mye. De fleste kjører motoren i en vannstamp på slutten av sesongen, og henger den opp. Det kan gå bra, – i mange år. Men til slutt sier det stopp.

Utfør motorservice på båtmotoren selv.

Det er viktig å stelle pent med påhengsmotoren.

Den enkle totakteren

Mange båteiere har skaffet seg nye, firetakts påhengsmotorer i stedet for den gamle totakteren. Strenge utslippskrav i EU i 2007 gjør det nå nesten umulig å få kjøpt små totaktere i Norge.

Firetaktere bruker mindre bensin, de bråker mindre, og forurenser mindre. Men de er også tyngre, mer kompliserte, og krever litt mer av hobbymekanikeren. Derfor konsentrerer vi oss om totakteren i denne omgang.

For fortsatt fins det tusenvis av støyende og forurensende totaktere her i landet. Selv er jeg stolt eier av en 2.2 hk, som brukes på den lille gummibåten jeg tauer med meg på tur. En bekjent har en 15 år gammel totakter som kjøres i en stamp med ferskvann hver høst før den henges opp i garasjen. Annen service har motoren aldri fått, – men den går fortsatt pent.

Vi skal være litt snillere, og gi motoren en enkel service før ferien. Vi starter med girolje, som nok er det viktigste. For en femtilapp får du kjøpt ny girolje på "godtebutikkene for menn". Har du en gammel totakter er det ingen grunn til å kjøpe dyr olje fra motorprodusenten.

Nederst på motoren er det to tappeskruer over hverandre. Skru først av den øverste, sett en plastboks under motoren, og skru opp den nederste, Nå renner oljen ut. (De fleste småmotorer har mellom 70 og150 milliliter olje i giret). Dersom tetningen til skruene, oftest en O-ring, ser dårlig ut, – så må den/de byttes. Ta med de gamle til en maskinforretning, og bruk 30 kroner på to nye.

Ny olje presses inn i det NEDERSTE hullet (vær rask med å skru på den nederste skruen). Oljenivået skal være opp til kanten av det øverste hullet når motoren står rett. Topp opp oljen fra toppen, om nødvendig, og skru godt til.

Bytt tennpluggen, men behold den gamle som reserve.

Slik bytter du tennplugg.

Bytt pluggen

Nå tar vi av motordekselet, noe som kan være litt kronglete på småmotorer. (På min måtte jeg skru opp hele åtte skruer). Billigverktøyet som fulgte med motoren har du selvfølgelig tatt vare på. Da har du en tennpluggnøkkel som passer.

Skru ut den gamle pluggen, og ta den med til en butikk hvor de har greie på tennplugger. Når du kjøper den nye, får du betjeningen til å justere pluggåpningen med en bladsøker. Den gamle sliper du med litt smergelpapir og har som reserve. Nå har du gjort det nødvendigste, – men les videre dersom du er av den litt grundigere typen.

Snart ferdig

Når vi likevel har tatt av motordekselet så sjekker vi at bensinslangen fra tanken til forgasseren er hel, og at gummien fortsatt er frisk. Tar du av slangen på mottrenden, er det ofte en liten sil (kalt bensinfilter i manualen). Den kan renses dersom det er urenheter i den.

Propellen er vanligvis lett å ta av, – bare å fjerne splinten nederst. Rengjør akslingen, og sett den inn med vannfast fett.

Det siste vi gjør er å sjekke den lille offeranoden i sink ved propellen. Men dersom du alltid vipper opp motoren etter kjøring, er ikke dette punktet så viktig. La anoden få en omgang med smergelpapir, og du er klar for sesongen.

Gratulerer! Du har akkurat foretatt din egen motorservice.