Hopp til innhold

Full priskrig på juleribbe

Selskapene som trafikkerer strekningen Sandefjord–Strömstad trapper opp kampen før den viktige førjulshandelen.

Priskrig på juleribbe

– Her har vi ribba, sier linjesjef for Fjord Lines linje mellom Sandefjord og Strömstad, Marcus Pettersson.

Linjedirektør Fjordline, Marcus Pettersson

Pettersson og Fjord Line har kjøpt inn 15 tonn med ribbe.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

– Hvor mye koster den?

– Den er gratis så lenge du er klubbmedlem.

– Turen da?

– Den er også gratis, hvis du er klubbmedlem.

Les også:

Mange tonn med ribbe

15 tonn ribbe har Fjord Line kjøpt inn, og de gir den bort gratis.
For priskrigen mellom fergeselskapene som kjører mellom Sandefjord og Strømstad har tatt seg opp før den viktige førjulshandelen. Konkurrenten Color Line regner med å selge hele 60 tonn ribbe for 20 kroner kiloen.

– Det har vi gjort i hvert fall i ti år. Vi syntes det er en god sak før jul, og det har vært veldig populært, konserndirektør med ansvar for cargo i Color Line, Øyvind Næss.

– Fjord Line gir jo bort til sine medlemmer. Hvordan vil dere møte den konkurransen?

– Det vil jeg ikke si så mye om. Vi har vært her lenge og har et godt innarbeidet kundegrunnlag. Vi skal gjøre det vi kan for å beholde de kundene, sier Næss.

Han understreker at taxfree handelen er viktig på strekningen.

konserndirektør med ansvar for cargo i color line, Øyvind Næss

Hos Color Line regner Øyvind Næss med å selge 60 tonn med ribbe.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

– Særlig den tiden av året vi er inne i nå, så er det veldig mye handel i Sverige som er viktig. da vil vi selvfølgelig ha vår del av den kaka, forklarer Næss, og legger til:

– Vi vil nok ikke gi bort produktene våre, men vi skal sørge for at vi har gode tilbud som gjør at kundene kommer godt ut av det totalt sett.

Les også:

– Vi er en nykommer på markedet

Hos Fjord Line er man opptatt av å vise seg frem.

– Det er klart at vi er i et marked som er kjempetøft, og vi er en nykommer på det markedet. Det er klart at vi må ta tak for å lokke gjester til oss. Det gjør vi på ulike måter. Dette er en måte, forteller Pettersson.

– Er det en priskrig?

– Nei det vil jeg ikke si. Vi har ulike tilbud, som kommer tilbake i ulike perioder. Og det samme har våre kolleger på linjen, avslutter han.