NRK Meny
Normal

Frykter alvorlige MC-ulykker i helga

Knallværet som er meldt i Vestfold i helga vil trolig friste mange til å ta årets første tur på motorsykkelen. Det gjør at Vegvesenet frykter alvorlige motorsykkelulykker de neste dagene.

Mann omkom i MC-ulykke

MANGE TAR JOMFRUTUREN: Statens vegvesen frykter at det skal skje flere alvorlige MC-ulykker denne helga, fordi det er meldt så fint vær.

Foto: Erik Engen/NRK

– De fleste motorsyklister har ikke kjørt siden de satte bort motorsykkelen for vinteren. Det gjør april til den måneden i året med flest MC-ulykker etter juni og september. Det er faktisk tolv ganger farligere å kjøre motorsykkel enn bil, sier Klaus Christian Ottersen, leder av Vegvesenets kjøretøyenhet i Vestfold, til NRK.no.

– Forskjellen er kanskje spesielt stor i startfasen av sesongen, når det er lenge siden man har trent bremseøvelser, svingteknikk og liknende. Da er man mer utsatt for ulykker, legger han til.

Flere motorsyklister ble skadet i ulykker på Østlandet forrige helg. MC-førere har liten beskyttelse utover hjelm og kjøredress, derfor blir skadene raskt alvorlige når ulykkene først inntreffer.

– Se etter motorsyklene

Arvid Mikkelsen, leder for Norsk motorcykkel union (NMU) avdeling Vestfold, oppfordrer bilister til å se ekstra godt etter motorsyklister den neste tiden.

– Vi er også veldig engstelige for grusen som ligger igjen på mange veier etter vinteren. Den blir som små kuler under hjulene, og gjør at vi mister veigrepet mye fortere enn biler. Det vil bli trangt på veiene framover, sier han.

Mikkelsen råder motorsyklister til å ta det med ro og kle seg godt på årets jomfrutur.

– Asfalten er kald og hjulene er stive.

Mens tallet på drepte og hardt skadde i trafikken totalt har gått ned på landsbasis de siste ti årene, viser statistikken en mer stabil utvikling for ulykker med drepte og hardt skadde med tung MC. Det skriver vegvesenet på sine nettsider.

Ofte motorsyklistens feil

En analyse av dødsulykkene på tung MC fra 2005–2009 viser at motorsyklisten gjorde en avgjørende feil i 66 prosent av ulykkene.

I 20 prosent av ulykkene var motparten ansvarlig. Feil med veien, som olje i veibanen, ujevnheter og hull i veidekket var avgjørende for seks prosent av ulykkene.

– Motorsyklister bør holde god avstand til bilen foran, og tenke at de andre på veien egentlig ikke ser dem. De synes nemlig ikke godt nok i trafikkbildet, sier Ottersen.

Ifølge Mikkelsen skal MNU og vegvesenet ha aksjonen «se oss» neste helg.

- Da skal vi kjøre rundt i ulike landsdeler rett og slett vise at vi er på banen igjen.