Hopp til innhold

Frykter for beredskapen under Færderseilasen

Nøtterøy og Tjøme blir isolert under avslutningen av Færderseilasen, mener Unni Hanson (Frp).

Færderseilasen 2016

Båter på vei ut Oslofjorden under Færderseilasen 2016.

Foto: Ivar Ekseth / NTB scanpix

I går ble det klart at avslutningen og festen etter Færderseilasen flyttes fra Horten til Tønsberg til neste år.

Det medfører at kanalbroen mellom Tønsberg og Nøtterøy ofte vil stå åpen. Hanson mener det kan bli kritisk i nødssituasjoner.

Unni Hanson

Frp-politiker Unni Hanson mener beredskapen på Nøtterøy og Tjøme blir for dårlig.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Det blir ingen forbindelse til omverdenen for de to øykommunene. Det er beredskap helt ute av styring, og det kan jeg ikke være med på, sier Hanson.

Frykter at begge broene står oppe

Når kanalbroen står oppe, fungerer gangbroen mellom Tønsberg brygge og Kaldnes som en nødløsning for utrykningskjøretøy. Men også denne broen vil måtte åpnes ofte når opp mot 1000 båter skal inn til Tønsberg samtidig.

Hanson frykter at begge broene vil bli stående oppe.

– Det blir lange køer på begge sidene, og sikkerheten blir ikke ivaretatt, sier Hanson.

Havnesjef i Tønsberg, Per Svennar, mener derimot at beredskapen fortsatt skal være god.

– Utrykningskjøretøy kommer over

– Før vi setter i gang arrangementet, har vi en risiko- og sårbarhetsanalyse. Politi, brannvesen og ambulanse får uttale seg. Da avtaler vi at de sier ifra når det er utrykning, så lukker vi broene.

– Går det raskt nok dersom det haster?

– Ja. Det har hele tiden vært en rutine at brannvesenet ringer brovakten og sier ifra når de rykker ut.

Havnesjefen innrømmer at det begge broene fort kan bli stående oppe samtidig.

– Hvis det kommer veldig mange båter inn blir de stående oppe samtidig. Men det betyr på en måte ingenting, for brannbiler og sykebiler kommer over broen hvis det er utrykning.

Vil ha annen rute

Unni Hanson mener en løsning kan være at båtene kommer inn fra den andre siden.

– De kan bruke Vestfjordforbindelsen og gå rundt. Ellers blir det ingen bra løsning, sier Hanson.

Men en slik løsning er uaktuell, ifølge havnesjefen.

– Det blir en for lang seilas. Vi har drøftet det, men det er uaktuelt.