Hopp til innhold

Frykter for festivalnorge

Flere norske festivaler er redde for at internasjonale aktører skal utkonkurrere dem. Sjefen for Slottsfjellfestivalen frykter også konsekvensene.

Sjef for Slottsfjellfestivalen, Christoffer Rød
Foto: Henrik Bøe / NRK

I Sverige og Danmark har store internasjonale konsertarrangører overtatt flere festivaler. Tons of Rock-general Svein Bjørge sier at vi lever i et lykkeland her i Norge og at de store festivalarrangørene overtar flere og flere av festivalene ute i Europa.

Sjefen for Slottsfjellfestivalen, Christoffer Rød, er blant dem som er redd for at store internasjonale aktører kan komme til å utkonkurrere dem.

– Det er litt skremmende når vi ser hva som har skjedd i Danmark og særlig i Sverige de siste årene.

Rød sier det er naivt å tro at det norske markedet ikke er interessant.

– Det vil jo bety at det kan komme aktører inn på markedet som har en annen motivasjon enn vi hadde da vi startet.

Slottsfjell Festival

Rød sier de allerede er i gang med å planlegge Slottsfjellfestivalen 2015

Foto: Ane Jørem / NRK

Er ikke trygge

Dersom en annen aktør skulle komme inn på vestfoldområdet, tror Rød det kan slå flere veier.

– Utenlandske aktører kan bety virkelig store internasjonale headlinere, dette er jo aktører som opererer som grossister og handler en artist for flere titalls jobber og som har penger å tape.

Rød sier at selv om Slottsfjellfestivalen har slått rot i Vestfold, så kan fortsatt et større arrangement vil kunne gå ut over dem.

Tilbudet er allerede veldig stort. Med et enda større tilbud vil det alltid være noen som kommer til å lide av det. Det er ikke tvil om at man konkurrerer om det samme publikumet.

Det er naivt å tro at det norske markedet ikke er interessant

Christoffer Rød

Rød sier han er enig med Tons of Rock-general Svein Bjørge som sier at vi lever i et lykkeland her i Norge og at de store festivalarrangørene overtar flere og flere av festivalene ute i Europa.

– Konkurransen hardes til. Dette er noen som er villig til å tape titalls millioner av kroner for å utkonkurrere andre. Det er business og det er snakk om markedskrefter, men det gjør det ikke så lett for alle og det kan nesten fremstå som litt usympatisk.

Er ikke dette en del av gamet?

– Jo, det er en del av gamet, vi syter ikke. Dette er en realitet, men det gjør at markedet er litt mer spent nå enn det det har vært før.

Rød legger ikke skjul på at de tidligere har fått tilbud fra andre aktører.

– Vi er en festival som ble startet av en gjeng musikkglade gutter. Det er ikke akkurat millionene som er i fokus. Vi ønsker å ha kontroll over eget produkt så for vår del er dette helt uinteressant.

Rød sier han ikke tror det er vanlig at større aktører kjøper opp noe som allerede eksisterer, men heller starter opp en festival i nabobyen samme helg for å utkonkurrere den.