Gravemaskinene fra Carl C. Fon spiser seg sakte, men sikkert fremover langs E18. Men av og til hender det at gravemaskinene ikke vil starte på morgenen.
I nattens mulm og mørke blir anleggsmaskinene tappet av dieseltyver, som ifølge entreprenøren opererer over hele Østlandet. Fon tror tyvene etilhører et organisert kriminelt miljø.
Lastebiler med tappeutstyr
– Jeg tror det. Det blir stadig oppdaget lastebiler med tappeutstyr og tanker som kommer inn over Svinesund. Tollerne ser dem, men har ingen mulighet til å ta dem fordi tanken er tom, forteller Fon.
Siden nyttår har 20.000 liter diesel blitt stjålet fra anleggsmaskinene til Carl C. Fon ved E-18 i Vestfold. En av gravemaskinene har blitt tappet hele åtte ganger. Nå har bedriften montert overvåkningsutstyr.
Les også: Har få midler i kampen mot dieseltyverier
Politiet henlegger sakene
Carl C. Fon har politianmeldt alle tilfellene der diesel har blitt borte. Politiet har imidlertid henlagt alle sakene.
– Det er flere årsaker til at disse sakene blir henlagt, noen på grunn av manglende ressurser, og andre fordi at det er vanskelig å spore diesel til et konkret åsted. Det sier politibetjent Robin Blom ved politiets avdeling «Grenseløs» ved politiet i Vestfold.
Les også: – En får mest lyst til å legge ned og si takk for oss
Dieselkontroll kunne ha stoppet dette
Ifølge entreprenøren går anleggsmaskinene på en spesiell blåfarget diesel.
– Dersom det med ujevne mellomrom hadde blitt gjennomført kontroller av dieselen for lastebiler, så hadde det kanskje ikke blitt så interessant å verken stjele eller eventuelt kjøpe denne dieselen, sier Fon.
– Vi kjenner til problemet med dieseltyverier, men at det kommer biler over grensene med tappeutstyr, kjenner vi ikke til, sier politibetjent Robin Blom ved «grenseløs» ved politiet i Vestfold.
Les også: Dieseltyver stakk fra bilen sin
– Vi forstår frustrasjonen fra dem som blir berørt av dette. Men det er vanskelig å spore diesel tilbake til et konkret åsted, fremholder Blom, og legger til:
– Å etterforske dette blir også en delt sak mellom politiet og skattemyndighetene. Her dreier det seg både om vinningskriminalitet og avgiftsunndragelse, så her må flere etater inn i bildet. For eksempel må toll og avgiftsdirektoratet inn for å fastsette størrelser på bøter, sier Blom.