Fortsetter jakten på Kaupang

Arkeologer søker etter nye spennende, funn på Kaupang i Larvik med en noe spesiell teknologi.

Video Georadar

Se video: Leter etter nye vikinggraver på Kaupang

Georadar på Kaupang

– 16 signaler sendes ned i bakken hvert eneste sekund, forteller Knut Paasche ved NIK.

Foto: NRK

Knut Paasche

Knut Paasche er prosjektleder ved Norsk Institutt for Kulturminneforskning.

Foto: Øyvind Arntsen / NRK
Ved hjelp av den samme teknologien som er benyttet til å gjøre oppsiktsvekkende funn ved blant annet Stonehenge i England, skal jordene på Kaupang nå saumfares.

Med en traktor og georader, samt luftfoto, kan arkeologene se hva som ligger skjult i de øverste jord-lagene, og på kort tid få oversikt over store områder.

En av sjåførene er Knut Paasche, leder i den arkeologiske avdelingen ved Norsk Institutt for Kulturminneforskning (NIK).

– 16 signaler sendes ned i bakken hvert eneste sekund. Vi dekker to til tre meter under maskinen mens vi kjører. Vi kan også få et 3D-bilde av arkeologien.

Oppsiktsvekkende funn

Paasche fikk også kjøre maskinen ved Stonehenge tidligere i sommer, da han sammen med et team av arkeologer gjorde et oppsiktsvekkende funn.

– Vi fant noe som heter Woodhenge, som er det samme som Stonehenge, men ikke i stein.

Les mer om funnet: Spektakulære funn ved Stonehenge

Han forteller at det var store stolper i tømmer som hadde stått i en sirkel, og laget den samme type monument. Dette ble funnet bare 900 meter fra Stonehenge.

– Hadde dere funnet det uten georaderene?

– Da måtte jorda over mange kvadratkilometer blitt avdekket. Her kan vi ta 100 til 120 mål om dagen. Da kan vi finne arkeologi som det hadde kostet utrolig mye hvis vi måtte brukt maskiner eller for hånd.

Les også:

– Fantastisk spennende

Anitra Fossum er arkeolog i Vestfold fylkeskommune. Hun følger undersøkelsene med stor interessen, og er sikker på de vil avdekke spennende funn.

– Det er fantastisk spennende, sier hun til NRK.

– Dere har gravd her i mange år, er det noe mer å finne?

– Utgravingene dekker under fem prosent av det områder vi kjører over i løpet av noen dager. Nå får vi kikket ned i bakken på hele arealet, men nå får vi helheten og kan se de store sammenhengene, sier Fossum.