På ei tralle hos Fosstech på Borgeskogen i Stokke står to oransje avlange vanntette klosser med elektronikk inni. De skal videre til en kunde innen forsvarsindustrien. Fosstech lager spesiallagde elektro- og elektromekaniske deler, kabler og konnektorer som kan være på store havdyp.
Nye markeder
Oljeindustrien har vært en stor kunde, men framover satser Fosstech mer på å være en underleverandør til forsvarsindustrien.
– Forsvaret gjør store innkjøp om dagen. Vi har en god posisjon som en underleverandør et stykke ned i kjeden, sier økonomisjef Tor Ivar Kolpus i Fosstech.
For i en tid med innskrenkninger i oljebransjen, lav oljepris og mindre optimisme, sikter flere bedrifter også mot et annet marked.
– Mange i vår bransje mener at inntekter fra forsvarsindustrien er en god erstatning for oljerelaterte inntekter, sier han.
Les også:
Ringvirkninger
I Rogaland og Hordaland har mange ansatte i oljebransjen mistet jobbene sine den siste tiden. Mange elektroniske og mekaniske bedrifter er leverandører eller underleverandører til oljeindustrien. De har også fått merke nedturen i oljenæringen.
– Vi ser antydninger til at en del bedrifter sliter, permitterer, sier opp folk og gir sluttpakker. Så vi vil nok merke mer og mer ringvirkninger av oljeindustriens utvikling, sier NAV-direktør i Vestfold, Terje Tønnesen.
Ny teknologi
Fosstech har også innstilt seg på tøffere tider i oljeindustrien. Bedriften regner med et fall i omsetningen på 35 millioner kroner i år. 10 ansatte er permitterte og 10 personer er oppsagt.
– Vi er nødt til å gjøre grep for å spare kostnader, sier Kolpus, men forteller også at bedriften er i gang med å lage produkter for forsvarsindustrien.
Dessuten har bedriften brukt 19 millioner kroner på å utvikle ny støpsteknologi sammen med Innovasjon Norge og en stor norsk industribedrift, forteller Kolpus. I august starter produksjonen opp.
Løsningen er å tenke nytt
Lokallagsleder Petter Sanna i Norsk Petroleumsforening der Vestfold er en del av, sier løsningen for leverandører og underleverandører til oljeindustrien er å tenke nytt.
– Bedriftene må bli mer effektive, ikke gå i flokk, men drive ny teknologi fram og dele den nye teknologiske kunnskapen, sier Petter Sanna.