Hopp til innhold

Fornøyd Høie besøkte helsevirksomheter

Fredag la helse- og omsorgsminister Bent Høie fram lovforslaget som skal oppfylle valgløftet om fritt sykehusvalg. Mandag formiddag besøkte han blant annet Kontoret for fritt sykehusvalg i Tønsberg.

Bent Høie

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) besøkte Kontoret for fritt sykehusvalg i Tønsberg. Her viser lederen for kontoret, Sidsel Gjertsen (til høyre) og pasientrådgiver Anette Haugan Høie noen av systemene.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

I tillegg besøkte Bent Høie Helfo og Pasient- og brukerombudet for å bli kjent med deres erfaringer om hvordan pasientene opplever møtet med helsetjenesten.

– Disse er viktige virksomheter når vi nå skal forsterke pasienters rettigheter og innføre fritt behandlingsvalg, sa Høie til NRK.

Godt inntrykk

På Kontoret for fritt sykehusvalg fikk helseministeren omvisning av kontorleder Sidsel Gjertsen. Hun informerte om virksomheten, samtidig som noen av pasientrådgiverne, mellom telefonene, tok seg tid til å fortelle litt om sine opplevelser i møtet med pasienter til en engasjert og nysgjerrig statsråd.

– Vi prøver å få fram det omfanget av informasjon vi sitter på i spesialisthelsetjenesten og som vi kan gi til pasienter. Det var veldig hyggelig at helseministeren tok seg tid til å møte og høre på oss, sa Sidsel Gjertsen.

Og Høie selv var veldig fornøyd med det han så og hørte under omvisningen.

– Jeg fikk et veldig godt inntrykk. Her møter de pasientene med forståelse, respekt og god hjelp slik at de finner fram i et system som kanskje for mange kan fremstå som litt komplisert, sa Høie.

Bent Høie

Helse- og omsorgsminister Bent Høie lyttet til lederne for de regionale helseforetakene som hadde tatt turen til Tønsberg.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

– Ikke mer byråkratisk

Meningsmotstanderne til den blåblå regjeringen, blant andre Arbeiderpartiet, mener at ordningen om fritt behandlingsvalg vil tappe ressurser fra behandling til økt byråkrati. Dét er ikke helseministeren enig i.

– Jeg vil ikke kalle det for byråkrati, men for god service. For det er det en jobber med her, å snakke med pasienter, gi god service og veilede i et system nettopp for å unngå mer byråkrati, forklarte Høie.