Hopp til innhold

Foreslår losbording utenfor Tønsberg

Kystverket har utredet hvor et eventuelt nytt losbordingsfelt bør legges. Hovedkonklusjonen er at Ringshaugbukta utenfor Tønsberg egner seg best.

Losbåt

Losbåt på oppdrag. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Helge Skodvin / KYSTVERKET / NTB scanpix

I fjor ble Kystverket bedt om å utrede om et eventuelt nytt bordingsfelt skulle legges til området ved Bastøy. Bakgrunnen for en slik utredning er at det er en politisk målsetting å føre mer trafikk over fra vei til sjø. Dermed vil skipsnæringa spare utgifter til los fordi losingstida vil gå ned, mener Kystverket.

Les også:

Bedre plass

Det er flere grunner til at etaten har konkludert med Ringshaugbukta, sier seniorrådgiver Henning Osnes Teigene.

– Dette er et større område med godt rom for manøvrering av skip uten å påvirke annen trafikk. Det er også lenger vekk fra der Bastø-fergene krysser fjorden. Det gir bedre tid for losen til å komme om bord og planlegge videre seilas med kapteinen.

Færder opprettholdes

Osnes Teigene sier at Ringshaugbukta også er mer fleksibel som alternativ for betjening av trafikk lenger ut i fjorden, slik som Slagentangen.

Losbordingsfeltet på Færder skal opprettholdes for å betjene ytre del av fjorden, fartøy som ønsker los i hele ytre Oslofjord samt som alternativt felt når værforholdene ikke tillater bording ved det indre bordingsfeltet.

Det er Samferdselsdepartementet som skal avgjøre hvor det indre losbordingsfeltet skal ligge.