Forbrukerombudet advarer mot Fjordkrafts telefonselgere

De siste ukene har Forbrukerombudet mottatt en rekke klager fra folk angående Fjordkrafts siste kampanje. – Dersom noen ringer deg for å selge billig strøm, er det smarteste du kan gjøre å slenge på røret, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.

Advarer mot telefonselgere som selger "billig" strøm

KLAGER: Frode Elton Haug er juridisk direktør i Frobrukerombudet. De har de siste ukene mottatt en rekke skriftlige klager på kampanjen.

Foto: CF-WESENBERG

Klagene på Fjordkrafts «garantert fornøyd»- kampanje går ut på at folk som har reservert seg mot telefonsalg, blir oppringt.

Noen opplever også at dersom en ikke svarer «JA» på SMSen som selger sender ut, så får kunden gjentatte purringer via SMS.

– Dette er brudd på markedsføringsloven, mener Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Lokker med billig strøm, men er den det?

Fjordkraft har de siste ukene lokket abonnenter med en avtale de kaller garantert fornøyd. Kort sagt går avtalen ut på at kunder binder seg til en strømavtale for minimum tre måneder.

Fjordkraft gir en konkurrentgaranti som tilsier at prisen alltid skal være lavere enn tilsvarende strømavtaler hos konkurrentene.

Det telefonselgerne unnlater å fortelle er at dersom kundene takker ja til avtalen, så må de betale åtte øre mer per kilowattime enn vanlig strømpris.

Etter tre måneder påløper nye daglige avgifter

Hvis du hopper på avtalen og svarer «ja» på SMSen fra Fjordkraft, påløper det også automatisk et gebyr etter de første tre månedene.

Kundene må da betale 1 krone og 50 øre per dag for at Fjordkraft skal administrere det de kaller trippel garanti.

Det innebærer blant annet at kundene kan slippe å betale deler av strømregningen dersom de blir langtidssykmeldt eller arbeidsledig. Avtalen dekker kun strømforbruket, ikke selve nettleien.

NRK har vært i kontakt med flere kunder som ikke var klar over hva de takket ja til før de oppdaget et nytt gebyr på strømregningen.

Jeanne Tjomsland

NEI: Informasjonsdirektør i Fjordkraft, Jeanne Tjomsland, syns ikke det å legge på røret når selgerne ringer er et godt forslag. – Jeg synes at kundene skal gjøre en vurdering selv ut ifra sine behov, sier hun.

– Kunder har ulike behov

Våre kunder har ulike behov, svarer informasjonsdirektør i Fjordkraft, Jeanne Tjomsland, når vi tar saken opp med henne. Hun mener en del kunder føler det som en ekstra trygghet å ha mer forutsigbar strømpris.

Forbrukerombudet sier at dere bryter markedsføringsloven når dere sender gjentatte «purre-SMSer» til kunder som ikke har svart ja hvilken kommentar har du til det?

– Selger skal ta et nei for et nei, og selvfølgelig lytte til kunden når de sier nei. Så dette skal vi se nærmere på, svarer Tjomsland.

–Telefonselgerne fra Fjordkraft sier til kundene at dette er et «helt unikt tilbud som sikrer kundene den billigste strømmen» i området. Når vi sjekket dette opp så viser det seg at kundene må betale 8 øre mer per kilowatt time. Hvorfor selger dere dette inn som en gunstig avtale?

– Kunder er forskjellige, folk har litt forskjellig behov. Noen er opptatt av lavest mulig pris til enhver tid, mens andre er mer opptatt av at dette er en avtale der prisen settes og er kjent i forkant. Disse kundene er også mer opptatt av merverdi- og tilleggstjenester i sin avtale, avslutter Tjomsland.