NRK Meny
Normal

Folk kommer ikke før det brenner i begge ender

Flere personer sliter i år med å betale gjelden sin i forhold til tidligere. Folk tar kontakt med oss for seint, sier en gjeldsrådgiver i NAV i Tønsberg.

Hege Kolsvik

Som gjeldsrådgiver i NAV opplever Hege Kolsvik at mange sliter med å prate om situasjonen sin.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

– Beklageligvis tar folk kontakt for sent med Nav. De kommer først når det brenner i begge ender og regningene hoper seg opp, sier gjeldsrådgiver i Nav i Tønsberg Hege Kolsvik.

Veien å gå for å finne gode løsninger blir derfor mye lenger – helt unødvendig.

– Kommer du til oss med sekken full av konvolutter og ikke vet hvor du skylder penger, da har du et problem, sier Kolsvik.

Grundig kartlegging

NAVs gjeldsrådgivere kartlegger personens inntekter og utgifter, og hva som er gjeldsbyrden for hver enkelt. Kolsvik forteller om at det er mange "typiske eksempler" hun hjelper.

Les også: Flere har betalingsproblemer

– Det klassiske eksempelet som kommer til oss er ofte enslige, ofte menn mellom 30 go 50 år. De har opplevd en krise i livet sitt, samlivsbrudd, dødsfall eller andre ting som har gjort at de har tatt ukloke økonomiske valg. Noen har blitt arbeidsledige og har vært vant til høye inntekter, og ikke klart å justere forbruket sitt.

Kolsvik sier det er en kjensgjerning at det er noen kreditorer som er vanskeligere å forhandle med, blant andre staten. Og har man stor bidragsgjeld, har man mange bøter eller erstatningskrav ved dom eller skylder moms så er det tyngre saker å jobbe med.

– I noen tilfeller er det faktisk umulig, sier Kolsvik.

Ubehagelig å snakke om

Veldig mange som kommer til Kolsvik har vanskeligheter for å prate om sin gjeldssituasjon.

– Noen er rolige, men du ser at de har det ubehagelig, mens andre tør nesten ikke komme, sier hun.

I mange tilfeller kreves det rett og slett en livsstilsendring for å snu situasjonen. Mange er innforstått med det.

– Mange skjønner at det kan være lurt å sette opp noe så enkelt som et budsjett, mens andre har problemer med å forholde seg til det.

Det er ofte vanskelig i seg selv å innse at man har problemer. Kolsvik sier man bør søke hjelp med en gang dét lyset går opp for en.

– Ta telefonisk kontakt med 800 GJELD, det er et tilbud Nav har som er landsdekkende. Der kan man få råd om hvilke grep man kan ta for å løse situasjonen selv. Noen ganger tar de kontakt med gjeldsrådgivere på lokale Nav-kontor og forteller oss om at det finnes personer som trenger mer hjelp enn de kan gi, forklarer hun.