– Jeg føler meg mye tryggere med dette enn uten.
Leif Farmen, sjåfør og verneombud i busselskapet Tide, har fraktet passasjerer i nærmere 40 år. De siste årene har han kjørt med et kamera som filmer møtende trafikk gjennom frontruta.
Han mener dette er et viktig verktøy for å unngå at tungbilsjåfører får skylden for ulykker og sammenstøt de ikke er ansvarlige for.
– Jeg føler at dette blir brukt for å hjelpe meg, sier Farmen.
– Ikke nødvendig
– Bevis kan skaffes på andre måter enn med kamera hvis det er behov for det. Sånn sett tror vi ikke at dette er nødvendig.
Jon Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, sier organisasjonen ønsker å forebygge ulykker, men at man må ta flere hensyn dersom man bruker denne teknologien.
– Dette må vurderes, blant annet med tanke på personvern.
Sajjad Naqvi, driftsleder i Tide Buss Vestfold, sier selskapet har gode erfaringer med bruk av dashbordkameraer og understreker at materialet fra disse kun blir brukt på sjåførenes premisser.
– Hvis det er uenighet rundt om bussen har vært i veibanen til en annen bil, er det aktuelt å ta ut bildene. Da må bedriften ha et samtykke og ønske fra sjåføren.
– Viktig for sikkerheten
Også Annstein Garnes, hovedtillitsvalgt i Unibuss, er positiv til bruk av dashbordkameraer.
– Det viktigste er sikkerheten for sjåførene. At man kan dokumentere at det ikke er vår skyld hvis vi havner i en ulykke.
Han tror bussjåfører får skylden for unødvendig mange uhell og sammenstøt i trafikken.
– Det kan være at vi er for dårlige til å skrive skademeldinger, har språkproblemer eller ikke tid til å skrive godt nok. Da taper vi sakene. Dette kan gjøre det enklere for sjåfører å bevise hva som har skjedd.