NRK Meny
Normal

Føler seg tryggere med dashbordkamera

Bussjåfør Leif Farmen mener dashbordkameraer kan brukes til å renvaske sjåfører som er involvert i ulykker og sammenstøt.

SE VIDEO: Bussjåfører mener dashbordkameraer gjør hverdagen deres tryggere.

– Jeg føler meg mye tryggere med dette enn uten.

Bussjåfør Leif Farmen

TRYGGERE: Sjåfør Leif Farmen mener det er en stor fordel å ha dashbordkameraer i bussene han kjører.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Leif Farmen, sjåfør og verneombud i busselskapet Tide, har fraktet passasjerer i nærmere 40 år. De siste årene har han kjørt med et kamera som filmer møtende trafikk gjennom frontruta.

Han mener dette er et viktig verktøy for å unngå at tungbilsjåfører får skylden for ulykker og sammenstøt de ikke er ansvarlige for.

– Jeg føler at dette blir brukt for å hjelpe meg, sier Farmen.

– Ikke nødvendig

– Bevis kan skaffes på andre måter enn med kamera hvis det er behov for det. Sånn sett tror vi ikke at dette er nødvendig.

Jon Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, sier organisasjonen ønsker å forebygge ulykker, men at man må ta flere hensyn dersom man bruker denne teknologien.

– Dette må vurderes, blant annet med tanke på personvern.

Sajjad Naqvi, driftsleder i Tide Buss Vestfold, sier selskapet har gode erfaringer med bruk av dashbordkameraer og understreker at materialet fra disse kun blir brukt på sjåførenes premisser.

– Hvis det er uenighet rundt om bussen har vært i veibanen til en annen bil, er det aktuelt å ta ut bildene. Da må bedriften ha et samtykke og ønske fra sjåføren.

Driftsleder Sajjad Naqvi

GODE ERFARINGER: Driftsleder i Tide Buss, Sajjad Naqvi, sier sjåførene er positive til bruk av dashbordkameraer.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

– Viktig for sikkerheten

Også Annstein Garnes, hovedtillitsvalgt i Unibuss, er positiv til bruk av dashbordkameraer.

– Det viktigste er sikkerheten for sjåførene. At man kan dokumentere at det ikke er vår skyld hvis vi havner i en ulykke.

Han tror bussjåfører får skylden for unødvendig mange uhell og sammenstøt i trafikken.

– Det kan være at vi er for dårlige til å skrive skademeldinger, har språkproblemer eller ikke tid til å skrive godt nok. Da taper vi sakene. Dette kan gjøre det enklere for sjåfører å bevise hva som har skjedd.