NRK Meny
Normal

Flere kjøper etiske klær

– Mange har et mer bevisst forhold til forbruket sitt enn tidligere.

klær som henger i et klesskap.

STOR BRANSJE: Klesdesigner Mette Møller tror flere tenker over valgene de gjør når de kjøper klær (illustrasjonsbilde).

Foto: Helena Rønning / NRK

Tendensen er svak, men stadig flere kjøper miljøvennlige klær som varer lenger, forteller Bror Stende. Han er direktør for mote og fritid i hovedorganisasjonen Virke.

Bror William Stende

SER EN TENDENS: Bror Stende sier flere enn tidligere kjøper færre og dyrere klær.

Foto: Virke

– Når vi ser på importtallene, ser vi at volumet går ned og verdien opp.

Ifølge Stende er det fortsatt de store billigkjedene som dominerer, men det er også flere som kjøper dyrere og færre klær enn tidligere.

I Norge handler vi nå klær for 32 milliarder kroner i året.

Bygger garderobe

– Det siste året har vi har vi hatt flere kunder enn vanlig som sier de vil bruke penger på å bygge en garderobe med ting de virkelig liker, og ting som kan brukes mye.

Mette Møller

OSLO: Mette Møller sier flere vil kjøpe etisk «riktige» klær, selv om det koster litt mer.

Foto: Privat

Det sier designer og gründer Mette Møller, som i mer enn 20 år har drevet et eget klesmerke

Hun tror flere har begynt å tenke over valgene sine etter at klesindustriens metoder og arbeidsforhold har blitt kjent.

– Så gjelder det å prioritere det i sin egen hverdag. Der føler jeg at mange har kommet et stykke videre.

– Det som er positivt er at det er flere unge som er opptatt av dette. De har ofte også en større miljøtanke før de kommer i den fasen at de skal ha mest mulig for minst mulig, som de fleste av oss forbrukere er gjennom.

Selger bra

For snart to år siden startet Lotte Rasmussen klesbutikken Rippleway langt ute på Nøtterøy.

– Bare det at vi øker i omsetning her ute i provinsen, viser at flere er interessert i å handle med god samvittighet.

Lotte Rasmussen

BORGHEIM: I den lille butikken Rippleway på Nøtterøy merker Lotte Rasmussen at flere ønsker å handle færre ting.

Foto: Helena Rønning / NRK

Rasmussen forteller at det kommer kunder fra hele Østlandet for å handle i butikken, der alle produktene skal være bærekraftige og produsert på en miljøvennlig og etisk måte.

– Du kan si at jeg startet butikken for å selge færre klær, ler hun. Jeg er opptatt av å ha fleksible stoffer og realistiske fasonger og farger som varer.

Påvirker

Selv om det fremdeles er billigkjedene som har de største markedsandelene og den største veksten, kan ikke bransjen overse etikken, mener Bror Stende i Virke.

– Etikk og samfunnsansvar er noe alle må ta inn over seg. Så går det kanskje litt treigere enn det mange tror. Men jeg tror mange har et litt mer bevisst forhold til forbruket sitt enn tidligere. Særlig de unge.