NRK Meny
Normal

Fjord Line utsetter til 2014

Fjord Line, som ønsker å etablere en fergerute mellom Sandefjord og Strømstad, kommer ikke i gang før tidligst i 2014.

«Bergensfjord»

Bergensfjord skal bygges om og settes i drift mellom Sandefjord og Strømstad i begynnelsen av 2014 dersom Kystverket finner en løsning om rutetider som Fjord Line kan akseptere.

Foto: Fjord Line

Planen var å starte opp med seilinger våren 2013, men rederiet må både vente til Kystverket har avgjort konflikten som har oppstått om avgangstider, og på at fergen som skal brukes er bygget om.

Nye ferger på naturgass

– Utsettelsen har kort og godt sammenheng med at våre to nye ferger, hvorav den ene skal settes inn mellom Langesund og Hirtshals til våren, skal ha LNG-maskiner (Liqufied Natural Gas), sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

LNG-maskiner betyr at drivstoffet er flytende naturgass.

Dette betyr at det blir sju måneders forsinkelse på de to nye skipene. Da blir ikke Bergensfjord frigjort før 25. September 2013, forklarer Fardal. Dette skipet skal etter planen settes inn mellom Sandefjord og Strømstad etter at det er bygget om.

– Ombyggingen vil ta tre måneder og da er ikke mulig å sette dette skipet i ny drift før ved årsskiftet 2013/2014, sier Fardal.

Kystverket avgjør konflikt

Det er Kystverket som skal avgjøre om det kan bli noe av ruten mellom Sandefjord og Strømstad, fordi selskapet ikke har kommet til enighet med Sandefjord kommune om rutetider.

Color Line har hatt samme timeplan i 26 år, men endret tidligere i år sine avgangstider om morgenen.

– Det er kjernetiden mellom klokka sju og ti som er viktig for oss, sier Fardal og det er vanskelig å komme til med avganger når Color Line har to morgenavganger og endret avgangstidene for den første avgangen fra klokka 07.00 til 08.00. De har da neste avgang klokka 10.00, sier Fardal.

– Da er det vanskelig å få til en avgang for oss om morgenen, sier han.

Fjord Line mener at Color Line endret sine avgangstider fra Sandefjord om morgenen da det ble kjent at Fjord Line ønsket å gå den samme ruten.

Linjedirektør Øivind Næss i Color Line sier til Strømstad Tidning at planene om endringen ikke kom fordi Fjord Line ville starte rute.

– Dette ble gjort før de kom på banen. Vi har også varslet kommunen om endringen før Fjord Line fortalte at de ønsket å seile fra Sandefjord, sier Næss.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ingvald Fardal

Ingvald Fardal er administrerende direktør i Fjord Line

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Norges mest lønnsomme fergerute

Direktør Fardal sier at Sandefjord–Strømstad er Norges mest lønnsomme rute og at det bør være fri konkurranse slik det er på flyruter.

– Det viktigste for oss er å få til en avgang på morgenen.

– Folk liker å komme seg av gårde om morgenen for å kunne tilbringe formiddagen i Sverige, sier Ingvald Fardal.

Fjord Line har slått fra seg planene om ferge mellom Langesund og Strømstad fordi det var lengre reisetid, og at Langesund ligger utenfor kjerneområdet der de reisende er bosatt.