NRK Meny
Normal

Fikk SMS-purring på andres inkassokrav

Gullfunn i Tønsberg fikk flere SMS-er med krav fra inkassobyrå som skulle til en annen butikk. Samtidig vokste beløpet fra inkassoselskapet.

Inkassovarsel fra Intrum Justitia

INKASSOVARSEL: Intrum Justitia sendte purring på inkassokravet på SMS til feil butikk.

Foto: Philip Hoffgaard / NRK

Tre ganger har butikken Gullfunn i Tønsberg fått SMS-purringer på inkassokrav som skulle vært sendt til en annen butikk.

Hver gang fikk inkassoselskapet Intrum Justitia beskjed om at SMS-ene var feilsendt, forteller butikksjef i Gullfunn, Mona Reppe.

– Vi fikk den første meldingen i begynnelsen av desember. Da vi undersøkte hva det var, fikk vi beskjed om at meldingen skulle til annen butikk og at de skulle slette nummeret vårt, forklarer Reppe.

Likevel kom den siste av purringene denne uka.

Faktura for leie av parkeringsplasser

Mona Reppe

ALVORLIG: Mona Reppe, butikksjef på Gullfunn på Farmandstredet i Tønsberg, synes det er alvorlig at Intrum Justitia har gjort den samme feilen flere ganger.

Foto: Privat

Purringen gjelder opprinnelig en faktura for leie av parkeringsplasser som nå har blitt til nesten seks tusen kroner.

Reppe mener det er alvorlig at Intrum Justitia ikke endret til rett mottaker umiddelbart, og fryktet at dem som egentlig skulle ha fått meldingene ikke visste at regningen vokste hos inkassoselskapet.

– På den siste meldingen er beløpet på 5.885 kroner. Derfor må rett mottaker få purringene slik at de får en sjanse til å betale før beløpet øker enda mer, sier butikksjefen.

Butikksjefen på Gullfunn er også kritisk til at Intrum Justitia sender inkasso-purringene på SMS.

– De første meldingene kom i en travel periode i desember og en annen butikk hadde kanskje blitt stresset og betalt beløpet før de fikk sjekket dette, sier Reppe.

Inkassoselskapet beklager

Kommunikasjon- og markedssjef i Intrum Justitia, Sjur Kvamme, bekrefter at det var en annen butikk på Farmandstredet som skulle hatt meldingene Gullfunn har fått, og beklager feilsendingen.

– Vi fikk nummeret fra vår oppdragsgiver, og det er kontrollert opp mot en tredjepart, men her har det skjedd en menneskelig glipp. Det beklager vi. Vi vil derfor gjennomgå både egne og vår leverandørs rutiner, sier Kvamme.

Ifølge han ble inkassovarselet sendt per post, slik at rett mottaker skal ha fått beskjed selv om purringene er sendt på SMS til feil nummer.

Han sier også at de kun en gang har registrert en tilbakemelding om at purringen var sendt til feil mobil, men at de nå har rettet opp nummeret.

Den siste purringen ble sendt dagen før NRK snakket med Kvamme, men han sier at størstedelen av beløpet nå er betalt.

Han forteller også at selskapet generelt får gode tilbakemeldinger på at det sender ut purringer på SMS, både fra dem som skylder penger og dem som ikke har fått betalt.