Patrika Holm hadde ledd rått om noen hadde sagt at hun kom til å bli mattelærer på Horten videregående skole da hun selv gikk på videregående.
For matte var et fag hun ikke likte.
– Jeg satt heller i kantina og spilte kort. Hvis jeg var i timene, gjorde jeg minimalt. Jeg manglet totalt motivasjon, sier Patrika Holm som gikk ut av videregående med karakter 2 på vitnemålet.
Det skulle ta flere år før hun knekte mattekoden.
Mener svak karakter hjelper
Hun tror den dårlige karakteren og erfaringen med å slite i matematikk har hjulpet henne til å bli en bedre, tålmodig og forståelsesfull mattelærer.
– Jeg har følt det selv på kroppen hvordan det er å streve. Styrken er at jeg kan sette meg inn i deres situasjon, sier hun.
– Må kunne faget
Professor i pedagogikk, Thomas Nordahl ved Høgskolen i Innlandet, sier at en lærer som har slitt i et fag, kan ha en innsikt som gjør det lettere å hjelpe elever.
– Læreren må mestre faget sitt. Men det vil være en styrke å ha andre perspektiver på utfordringer og problemer. I tillegg er lærerens forhold til elevene og klasseledelse viktig, sier Thomas Nordahl.
Ble bedre
Patrika Holm ble god i matematikk. Det tok bare litt tid. Etter å ha hatt ulike jobber, bestemte hun seg for begynne på dataingeniørstudiet. Da var det gått 13 år siden hun hadde hatt matematikk sist.
– Jeg var blitt mer moden og skjønte at dette måtte jeg få til. Jeg var på alle forelesninger, brukte tid på å forstå sammenhenger og jobbet jevnt.
Og da hun omskolerte seg til å bli lærer, fikk hun B, den nest beste karakteren i matematikk.
Fornøyde elever
Hun er opptatt av å se elevene og vite hvilket nivå hver elev er på. De skal forstå faget framfor å pugge.
– De sier hun forklarer slik at de forstår. De er interesserte, engasjerte og føler ikke at undervisningen går over hodet deres, sier rektor Liv Marit Hansen på Horten videregående skole.
Bedre karakter
Etter en mattetime forteller andreklassingene Vetle Sjøblom Jul-Larsen og Sofie Klingan at de begge har gått opp fra 3 i teoretisk matte i fjor til 4–5 i samfunnsfagmatematikk i år.
– Timene er veldig bra og varierte, sier Vetle Sjøblom Jul-Larsen.
Patrika Holm møter elever som sier at de har fått beskjed om at de ikke kan bli flinke i matte.
– Vi må få slutt på at folk sier at de ikke kan bli god i matte. For jeg er et levende bevis på at hvem som helst kan bli god i matematikk.