86 år gammene Reidar Smedsrud fra Andebu har seks tusen hval på samvittigheten.
– Det var ikke noe moro. Kaldt som bare det, snøføyke og dritt, ja. Men vi tok det med godt humør.
På Hvalbåten Southern Actor forbereder han seg nok en gang på å skyte. Men denne gang for å hedre hvalfangstpioneer Svend Foyn.
For Hvalbåten Southern Actor var en av flere veteranfartøy som var med på helgens markering, og om bord har mannskapet klargjort for skudd.
På land er mange møtt frem for å markere 150-årsjubileet for hvalbåten med det optimistiske navnet Spes & Fides – «Håp og Tro»:
Moderne hvalfangst 150 år
I 1864 la Svend Foyn ut fra Vrengensundet mellom Nøtterøy og Tjøme med båten Spes & Fides.
Dermed gikk starten på det som skulle bli det første norske oljeeventyret.
Ved Vrengesundet lørdag avduket ordfører Roar Jonstang en relieff til ære for Sven Foyn og starten på det vi kjenner som moderne hvalfangst.
– Det var verdens første dampdrevne hvalbåt og det er et minne om Sven Foyn for den industrirevolusjonen han bidro til, sa Jonstang i talen.
Første tur gikk til Finnmark
Vi forbinder moderne hvalfangst med sørishavet, men første tur gikk til Finnmark, forteller Jan Erik Ringstad som er konservator ved Hvalfangstmuseet i Sandefjord.
– Foyn bestiller denne båten i 1863. Fangstsystemet som han etter hvert tar patent på, blir ikke ferdig før i 1868. Foyn dro nordover og moderne hvalfangst starter i Finnmark i Varangerfjorden, fram til den ble fredet i 1904.
Den gang var det blåhval og finnhval i Varangerfjorden.
Siden 1917 har jubilanten Spes & Fides ligget på 20 meters dyp utenfor Tromsø, men mange håper skipet en gang får se dagslys igjen.
–Det kan ikke jeg si noen ting om, men det hadde vært et spennende prosjekt, sier Ringstad.
Vekker gamle følelser
For skytter Reidar Smedsrud vekker hvalbåten og harpunen minner. Selv om han er noe yngre enn 150 år.
– Det er snodig dette her. Du får noe av den gamlefølelsen, men dessverre gitt, det er historie.