Treschow-Fritzøe som eier store deler av veitraséen, fraskriver seg muligheten til å hente ut eventuell larvikitt langs traséen. Konsernsjef Stein Grimsrud sier at Treschow-Fritzøe trekker innsigelsen fordi det er viktig å få utbedret veien.
Taper penger
Treschow eier halvparten av bedriften Lundhs Labrador som har spesialisert seg på larvikitt. Langs traséen der den nye europaveien er planlagt, er det trolig store forekomster av steinsorten, uten at dette er undersøkt. Når nå steinindustrien gir grønt lys for utbygging, går den trolig glipp av millioner av kroner i kassen.
Det er likevel ikke uten krav at steinindustrien gjør det mulig å forsere veiutbyggingen fra Larvik til Telemarks grense. Det viktigste kravet er at byggingen skal ha startet i løpet av 2005.
Årets julegave
For ordfører i Larvik, Øyvind Riise Jenssen, er steinindustriens helomvending årets julegave.
- Nå settes alle krefter inn på å oppnå politisk enighet med Telemark, men den største utfordringen blir å få med storting og regjering på forseringen, sier Riise Jenssen.