Hopp til innhold

– Det er ikke alle som får julegavene

Da Karin Mustvedt-Plüss kom til Sandefjord Lufthavn, Torp lille julaften var ikke bagasjen med klær og julegaver med flyet. Den får hun ikke før 1. juledag.

Karin Mustvedt-Plüss

– Det er både tomt og kaldt under juletreet i år. Gaver, pentøy, vinterklær og toalettsaker ligger i kofferten, sier Karin Mustvedt-Plüss.

Foto: Privat

Siste: Flypassasjerer på Torp får likevel utlevert savnet bagasje. Stasjonssjef Anders Rasmussen i Widerøe på Torp sier til NRK.no at de har gjort en avtale med KLM slik at deres budfirma kan levere ut bagasjen. Dermed blir bagssjen som kommer med dagens KLM ankomster levert ut.

Mustvedt-Plüss kom med KLM fra Amsterdam til Torp tidlig torsdag morgen. Men bagasjen så passasjerene ingenting til.

– Ingenting av bagasjen dukket opp. Vi fikk ingen forklaring, og for oss var det bare å fylle ut et skjema. Vi fikk beskjed om at 1.juledag var første mulighet til å få bagasjen, forteller hun til NRK.no.

Mustvedt-Plüss fikk forklart at flyet med passasjerenes bagasje ville komme til Torp i dag, julaften, men da har ikke flyplassen transportservice for å frakte bagasjen.

– De kjører rett og slett ikke ut i dag, sier hun.

Passasjerer uten klær

For Karin Mustvedt-Plüss betyr dette at det ikke blir en fullt så staselig jul som hun hadde planlagt.

– Jeg kom meg jo heldigvis hjem hvor jeg har klær jeg kan bruke. Det var verre med noen av de andre passasjerene, sier hun.

Med flyet var også en del passasjerer som kom fra Italia via Amsterdam. Ifølge Mustvedt var det også en mor med to barn som måtte stå ute i minus 20 grader uten vinterklær.

– Ingen av dem kunne engelsk, men de kunne litt fransk. Det kunne heldigvis jeg også, så jeg fikk hjulpet dem å fylle ut dette skjemaet. Dette var en mor med to små barn, og de hadde mistet to kofferter. Man blir jo litt fortvilet da, sier Mustvedt-Plüss.

Flyselskapet har ansvaret

Lufthavnsjef Alf Reidar Fjeld.

Lufthavnsjef ved Sandefjord lufthavn, Torp, Alf Rediar Fjeld, synes ikke det er en god ide at flyplassene skal ha ansvaret for sent ankommet bagasje.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Mustvedt-Plüss hadde noen julegaver i bagasjen, og derfor er det ikke alle som får gavene sine i tide.

– Det er ikke alle som får julegavene sine i år, ler hun.

Det er hvert enkelt flyselskap som har ansvaret for bortkommet bagasje fra sine passasjerer. NRK har ikke kommet i kontakt med noen i det aktuelle selskapet.

Lufthavnsjef Alf-Reidar Fjeld på Torp, sier de ikke synes det er en god ide at flyplassen skal ha ansvaret for å kjøre ut bagasje som kommer for sent.

– Bagasjehåndtering er en avtale mellom handingselskapene og flyselskapene. Bagasjehanding er et veldig komplisert system som dreier seg om mange elementer, helt fra innsjekk til kunden får bagasjen sin i andre enden. Det ville bli veldig uheldig dersom flyplassen skulle blande seg inn i deler av dette, sier han.

Du har rett til erstatning

Hvis uhellet er ute og bagasjen enten er forsvunnet eller ikke ankommer i tide, har du klare rettigheter til erstatning eller kompensasjon.

– Du har krav på å få dekket utgifter som oppstår som følge av forsinkelsen. Det vil si at du kan gjøre nødvendige innkjøp. Du har ikke krav på et gitt beløp, men det er en forutsetning at du ikke kan kjøpe det dyreste du finner, sier seniorrådgiver Halgeir Jansen i Forbrukerrådet til Bergens Tidende.

Hos Europeiske Reiseforsikring er beløpet satt til 2500 kroner dersom bagasjen er mer enn fire timer forsinket på utreise.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark