Facebook stopper festivalreklame

Mener annonsene til Fjordfesten i Sandefjord er alkoholreklame. Festivalen frykter publikumssvikt.

Skjermdump av samtale med Facebook

IKKE GODKJENT: Facebook har stoppet rundt ti annonser fra Fjordfesten.

Foto: skjermdump

– En veldig stor del av billettsalget foregår de siste dagene, og Facebook er en fantastisk kanal for et arrangement som Fjordfesten, sier kommunikasjonsansvarlig Cecilie Feen.

Tirsdag i forrige uke fikk festivalen beskjed om at en kampanje de hadde lagt ut på Facebook ikke ble godkjent. Begrunnelsen var at de reklamerte for alkohol.

Arrangøren klaget på dette fordi annonsene kun dreide seg om billettsalg.

– Facebook svarte at de var helt enige i at det ikke var alkoholreklame, og at vi nå kunne kjøre annonsene som planlagt igjen, forteller Feen.

Svar fra Facebook

KLAGE: Fjordfesten klaget etter at Facebook stoppet kampanjen de la ut på nettstedet.

Foto: privat

Annonser som ble stoppet

Disse annonsene ble ikke godkjente av Facebook.

Foto: Privat

«Ikke godkjent»

Da arrangøren trodde problemet var løst, ble også de påfølgende annonsene stoppet. Facebook har ikke svart på de siste henvendelsene. Det skaper problemer.

– Det er vanskelig, for de sitter nok i utlandet.

– Når det er prekært med billettsalget før festivalen starter, så får vi ikke igjennom den markedsføringen som vi håper på.

Fjordfesten Sandefjord

FRUSTRERTE: Ansvarlig for Fjordfesten, Hanne Børresen Johansen og kommunikasjonsansvarlig Cecilie Feen er frustrerte, men sier det uansett blir festival.

Foto: Privat

Feen sier det akkurat nå er rundt ti annonser som ikke er godkjent på siden deres. Men selv om arrangørene frykter at dette kan få konsekvenser for billettsalg og økonomi, er de ved godt mot.

– Det er meldt veldig fint vær, og vi vet at vi er kjent for å ha en god festival. Vi håper og tror at folk blir med på festen uansett.

NRK har vært i kontakt med representanter for Facebook, men har foreløpig ikke fått noen kommentar til denne saken.