NRK Meny
Normal

Engasjerte selv om de ikke får stemme

TØNSBERG (NRK): Elevene ved Tønsberg voksenopplæring skulle gjerne hatt stemmerett ved årets stortingsvalg. For alle har ikke stemmeretten vært en selvfølge.

Tønsberg voksenopplæring

VALG PÅ TIMEPLANEN: På voksenopplæringa i Tønsberg får flyktninger lære om det norske demokratiet og hvordan valget fungerer.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

–«Et lite fylke der mennesker bor i eget hus med båt i hagen»

Det er inntrykket de ferske vestfoldingene har av sitt nye hjemfylke. Kunnskap om fylkene og fordeling av mandater er en del av det de lærer om Norge og valget.

Faaduma Ali fra Somalia er imponert over det norske systemet.

– Jeg vokste opp i et land som ikke er demokratisk. Jeg synes det er veldig bra å kunne være med å bestemme hvilket parti som er best for landet. Det er veldig fint, sier hun til NRK.

Hun har ikke stemmerett ved stortingsvalget, men innvandrere som har bodd her i mer enn tre år kan stemme ved lokalvalg.

Ali, som bor på Nøtterøy, har dermed stemmerett i nye Færder kommune, som har lokalvalg samtidig med stortingsvalget i høst.

Men hvem stemmen går til, vil hun ikke avsløre.

– Det er hemmelig, smiler hun.

– Unge må påvirke

Valg voksenopplæringen

VALGVINNER: Arbeiderpartiet fikk flest av stemmene hos Tønsberg voksenopplæring.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Amar Saleh Alshehabi, som er statsløs palestiner fra Syria, er også veldig interessert i norsk politikk. Han kan heller ikke stemme ved årets stortingsvalg. Ved neste valg, kommunevalget, kommer han imidlertid til å bruke stemmen sin.

– Det er viktig å stemme i Norge. Jeg bor i et demokratisk land, og det er viktig å være med. Særlig de unge må være med å påvirke samfunnet. Jeg synes det er fint å bo i et demokratisk land, der en kan delta i samfunnet.

Han vet også hvilket parti som vil få hans stemme i fremtiden.

– Arbeiderpartiet. Jeg tror det er dem som kan gi meg det jeg drømmer om, og ønsker meg.

Litt diskusjon

Kurt Iversen, lærer ved grunnskoleavdelingen ved Tønsberg voksenopplæring, sier de har jobbet med valget siden skolestart. Han kan bekrefte at interessen har vært stor, blant alle elevene i klassen.

– De har vært ganske engasjert og interessert. I alle fall i å lære om hvordan det fungerer. De har satt seg inn i de ulike partiene sin politikk, og er ivrige.

Litt diskusjoner om hvilket parti som er best for innvandrere har det også vært, men Iversen kan fortelle at elevene er ganske enige om hvem de tror er best.

Forslag til bildetekster: