Frykter «skadesommer» i år

I mai rykket redningsskøytene ut 689 ganger for å assistere fritidsbåter. Det er økning på 28 prosent sammenlignet med fjoråret.

Båtbrann

I mai i år rykket Redningsselskapet ut på 13 båtbranner her i landet. I samme periode i fjor var det 6 båtbranner.

Foto: Redningsselskapet

– Økningen i antall oppdrag er størst i Oslofjorden, hvor det har vært tett mellom både båtene og oppdragene, sier beredskapssjef Ronny Jåsund Pedersen i Redningsselskapet.

I Oslo rykket de ut for å bistå fritidsbåter 112 ganger. Redningsskøytene i Østfold hadde 114 oppdrag, mens Vestfold-skøytene hadde 111 utrykninger, opplyser Redningsselskapet i en pressemelding.

– Vi har blant annet hatt en del oppdrag som følge av at folk ikke har sjekket båten sin godt nok før sjøsetting, sier Jåsund Pedersen.

Han peker særlig på viktigheten av å sjekke det elektriske anlegget om bord fordi det i mange båter er mer elektronisk utstyr enn tidligere. Redningsselskapets erfaring er at mange branner starter i det elektriske anlegget.

Frykter «skadesommer»

Forsikringsselskapet If melder om en uvanlig start på sesongen. De har hatt flere båtskader som følge av grunnstøtinger enn normalt, de siste ukene.

– På grunn av det fine været har mange kost seg i båten sin, og kanskje ikke fulgt godt nok med på skumle skjær. I tillegg er mai er måned med mange fridager og langhelger, og derfor har veldig mange vært på sjøen de siste ukene, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz.

If har allerede fått inn mange titalls meldinger om grunnstøtinger. I tillegg kommer opp mot 10 synkeskader der båter som har ligget ved en brygge eller i marinaen har sunket helt eller delvis.

– Synkeskadene har vært knyttet til kraftig vindvær av kort varighet.

Sigmund Clementz

LAVVANN: – Vi opplever en del ganger at mange føler at de har god lokalkunnskap, og så plutselig kjører de på et skjær fordi det er lavvann. Husk at du er båtfører når du er båtfører – ikke hold på med alt mulig annet, sier Sigmund Clementz. 

Foto: If Skadeforsikring

Det har altså kommet inn flere skademeldinger enn normalt så langt i sesongen, og If er redd for at dette vil fortsette utover sommeren.

– Vi frykter at dette kan bli en skadesommer, rett og slett fordi det blir automatisk flere båtskader når det er så mange utpå sjøen. Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, men vær ekstra oppmerksom på skumle skjær, og benytt kartplotteren din.

20 skader på en dag

Gjensidige forsikring har samme erfaring.

– Uken etter at finværet startet «eksploderte» antall båtskader meldt til Gjensidige, sier kommunikasjonssjef Arne Voll.

Arne Voll, Gjensidige forsikring,

KUNNSKAP: – Det er nok en del uerfarne båtførere der ute, som ikke har kunnskap om å håndtere den båten de kjører, sier Arne Voll i Gjensidige.

Foto: Gjensidige forsikring

– Hittil i år, spesielt de siste to månedene, har antall båtskader meldt inn til oss økt med nærmere 50 prosent sammenliknet med i fjor. En stor andel av disse er grunnstøtinger. Det har også vært en del kollisjonsskader i forbindelse med at man legger til eller fra kai.

I mai fikk Gjensidige forsikring inn 32 meldinger om båtskader bare i Vestfold. I samme måned i fjor var tallet 17.

– En stor andel av disse skadene kommer av kollisjoner og grunnstøtinger, sier Voll.

På en dag i mai fikk de inn nærmere 20 skader på østlandsområdet. Blant skadene var en stor cabincruiser som grunnstøtte, og fikk skader for 800 000 kroner.

– Vi vet av erfaring at også personskader kan forekomme når en båt kjører på grunn i høy hastighet. Det er det vi er mest bekymret for, sier Voll.