NRK Meny
Normal

En grunn til at vi ikke holder nyttårsforsettene

Men det er menneskelig å ville forbedre seg. Her er psykologens råd til deg som vil endre vanene.

Nyttårsforsetter

VANSKELIG: Vanene våre er grunnene til alt vi gjør og vanskelig å forandre, sier klinisk psykolog Jan Kjetil Arnulf.

Foto: NRK

Ved inngangen til et nytt år er pågangsmotet ofte stort. I det kommende året skal man slutte å snuse, slutte å røyke, trene oftere og spise sunnere, men etter en stund orker man ikke gjennomføre. Det høres kanskje kjent ut?

– Stort sett ryker de fleste nyttårsforsettene etter hvert som tiden går. Spesielt har det vist seg vanskelig å slutte og snuse. Det nyttårsforsettet har jeg hatt to ganger, sier Sigurd Gran (34).

Blant folk på gata er han ikke alene om å falle tilbake til gamle vaner.

– Jeg har det samme forsettet hvert år. Jeg skal trene mer og få til jevnlig trening, men det skjærer seg hvert år. Antagelig vil jeg ikke nok, sier Conny Bruun (52).

Conny Brun

SAMME FORSETT: Conny Bruun (52) vil trene mer hvert år, men forteller at det skjærer seg hver gang.

Foto: Mathilde Torsøe / NRK

Stiv pris

– Uansett hva man gjør, er det en grunn til at man ikke gjorde det i fjor. Det er en grunn til at man ikke klarte å endre vanen, sier Jan Kjetil Arnulf, klinisk psykolog og arbeidspsykolog.

Å endre seg er nemlig lettere sagt enn gjort.

– Det gjør vondt å forandre seg. Man må endre vaner og alt må snus om. Vanene er de viktigste grunnene til at vi gjør som vi gjør. Vi blir fanget i vanene våre, sier Arnulf.

Sigurd Gran

SNUSESLUTT: Sigurd Gran (34) har hatt som nyttårsforsett å slutte med snus flere ganger.

Foto: Mathilde Torsøe / NRK

For drastisk

Arnulf mener nyttårsforsetter er for drastiske og bærer for mye preg av skippertak. Ifølge psykologen har alle mennesker et iboende ønske om å forbedre seg, men:

– Bare det å ha en intensjon om å gjøre noe er egentlig ikke forbundet med særlig stor sannsynlighet for at ting kommer til å endre seg, sier han.

Oppvåkning

Arnulf mener likevel at nyttårsaften er en god anledning til å reflektere over om man vil endre på noe i livet.

– Vi trenger av og til sånne oppvåkninger for å kjenne at tiden går og at man plutselig ikke har all verdens tid, sier han.

Hvis man vil endre vaner og gjøre noe, må man ifølge psykologen ha en annen plan og ikke tenke på det som et nyttårsforsett.

– Man må gå inn for det med en annerledes systematisk innstilling enn bare å tenke at i morgen skal jeg ikke røyke, eller i morgen skal jeg slanke meg.