NRK Meny
Normal

En bit fra Horten

I dag ble det første norske jagerflyet av typen F-35 JFS overlevert norske myndigheter. Inni flyet finnes utstyr som styrer ror. Det er levert av Hortens-bedriften Techni.

F-35

Techni er det norske firmaet som først fikk kontrakt knyttet til F-35.

Foto: HANDOUT / Reuters

Mange ser på overleveringen av det første flyet av typen F-35 Joint Strike Fighter som en milepæl i prosessen med å bytte ut de eksisterende F-16-flyene. Slik er det også ved firmaet Techni AS i Horten, forteller salgssjef Roy Dahl til NRK på telefon fra begivenhetenes sentrum denne dagen, hos flyprodusent Lockheed Martin i Fort Worth i Texas.

– Det er en utrolig milepæl å være sammen med det som kan kalles kremen av norske industribedrifter med Kongsberg Gruppen i spissen, og se at det vi har bidratt til bærer frukter. Dette er på mange måter et historisk øyeblikk.

Hardt arbeid har gitt resultater

Roy Dahls oppsummering har ikke produktutvikler og en av eierne av Techni, Trond Sjulstad, noen problemer med å være enig i.

– Vi fikk den første kontakten med Lockheed Martin i 2002 og har holdt på siden da. Det har vært et langt løp, og vi har utviklet bedriften hele veien.

Trond Sjulstad

Techni AS har brukt lokale underleverandører, sier Trond Sjulstad.

Foto: Jan Gulliksen / NRK
Flere ansatte

Techni hadde 12 ansatte, og nå er arbeidsstokken på 36. Sjulstad forteller at det har vært mye arbeid og iherdig innsats over lang tid for å komme i mål.

– Det har vært den største jobben. Det er ganske rigide systemer for kvalitetssikring som ligger bak en slik leveranse, og det har vært mye testing, mange prosesser som skal beskrives og mange besøk fra Lockheed Martin som ville se oss i kortene.

Har holdt på oppdraget

I Techni har de ikke vært like sikre på at det skulle gå riktig vei alltid heller.

– Det har skjedd flere ganger. Men det er fordi det har gått over så lang tid. Det har jo vært en ganske kraftig forsinkelse underveis, men vi har klart å holde på oppdraget.

Styrer ror på F-35

Produktet som Techni har laget består av en aluminiumskonstruksjon på størrelse med en pc. Den skal inneholde elektronikk som styrer ror på flyet. En liten del i et fly til 850 millioner kroner, men med store positive konsekvenser for norsk industri.

– Jeg er stolt på vegne av bedriften. Vi klarer å levere, og skal fortsette å gjøre det i tida som kommer, sier Sjulstad.