Hopp til innhold

Dramatisk redningsaksjon

Da 73 barn ble evakuert fra et barnehjem på Filippinene etter tyfonen Haiyan, ble deler av redningsaksjonen ledet av en flyger fra Hof.

Thousands of homes lie destroyed near Tacloban rasert

Byen Tacloban ble sterkt rammet av tyfonen som traff Filippinene lørdag 9. november.

Foto: ROMEO RANOCO / Reuters

Tyfonen rammet Filippinene lørdag 9. november. I det norskdrevne barnehjemmet til organisasjonen Streetlight i byen Tacloban slår fem meter høye bølger mot veggene.

Barna og de ansatte søker tilflukt i de øverste etasjene, og Streetlight-leder Erlend Johannesen bryter seg gjennom taket for å redde livet til nær 100 personer.

Kraftigste tyfon over land

– Vi holdt oss fast oppe på taket for å berge livet. Bygningen ristet i vinden som målte 300 km/t. Barna var så tapre og de ansatte var helt utrolige.

Det forteller Erlend Johannesen til bladet Flynytt som forteller den dramatiske historien om hvordan barnehjemsbarna ble reddet ut av en by som var rasert av en tyfon som er den kraftigste som noen gang er målt over land.

Hjemme i Norge får Streetlight-supporter Kai Holmberg høre om katastrofen og vil straks gjøre noe for å hjelpe barna i det utsatte barnehjemmet. Myndighetene har varslet at en redningsaksjon rettet mot barnehjemmet ikke er mulig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Faksimile fra Flynytt

Faksimile fra artikkelen i Flynytt.

Foto: (Faksimile fra Flynytt)

Ringer til Hof

Holmberg tar en telefon til Hof i Vestfold, til Otto Lagarhus som er Holmbergs partner i et luftfartsprosjekt. Lagarhus er tidligere mangeårig SAS-pilot, eksdirektør i Luftfartstilsynet og i Norges Luftsportforbund samt styremedlem i det internasjonale luftsportsforbundet (FAI).

Og med kontaktnettet til Lagarhus blir det som Flynytt kaller "verdens minste redningssentral" etablert på et norsk hotellrom. Lagarhus kontakter kjenninger i FAI, og helikoptre samt piloter skaffes til veie for en risikabel redningsoperasjon.

– Mye kan gå galt

Otto Lagarhus

Takket være kontaktnettet til Otto Lagarhus lot det seg gjøre å skaffe helikoptre for å gjennomføre den dramatiske redningsoperasjonen.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Da får vi krysse fingrene og folde hendene. Det er jo en riktig thriller, og går dette veien er det jo også en enestående historie ...! Men mye kan gå galt ennå, så her er det å stå på med alle alternativer som finnes.

Dette skriver Lagarhus natt til 11. november. For utfordringene står i kø. Hvordan skaffe landingsplasser til fly og helikopter? Samtidig blir sikkerheten for barna stadig svekket på grunn av økende kriminalitet, mangel på vann og mat samt fare for epidemier.

Motorstopp

De første barna ble hentet av et helikopter, og det tok seks døgn å evakuere alle personer med busser, båter og helikoptre. Erlend Johannesen er den siste som forlater stedet. Hundre meter fra der han skulle plukkes opp av et helikopter får mopeden hans motorstopp. Han løper det siste stykket til helikopteret. Natt til torsdag 14. november var alle fra barnehjemmet i sikkerhet.

– Det er et under at vi lever. Jeg kan nesten ikke tro at det er sant, sa Erlend Johannesen til Adressa.no da redningsaksjonen var over.

Otto Lagarhus sier til Flynytt at redningsaksjonen i Tacloban er en av de første der luftsportsforbund i flere land samarbeider for å løse redningsoppdrag.

– Innsatsen til gode luftsportskontakter gjorde det mulig.