NRK Meny
Normal

Dette skiltet havner snart i norske åkre

LARVIK (NRK): I sommer vil store skilt med påskriften "Her vokser det brød" bli godt synlig i kornåkre i store deler av landet. Kampanjen skal fremme norsk korndyrking og brødproduksjon.

Kampanje for den norske kornbonden

GÅR SAMMEN: Erik Thorstein, Lars Fredrik Stuve og Torunn Nordbø håper kampanjen vil øke salget av norsk brød.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Det er Erik Thorstein, eier av Nevlunghavn bakeri i Larvik, som fikk ideen til kampanjen.

– I fjor brukte jeg et skilt i en åker rett ved kafeen min som var veldig stort, større enn skiltene som brukes i år. Det sto «Her vokser det brød». Litt av poenget var å vise at brødene var kortreiste.

– Opplysningskontoret for brød og korn fikk se ideen og tente på den. Det er kjempemoro at en ide fra en enkel baker fra Nevlunghavn kom med, sier han til NRK.

Kampanjen foregår i hele fellesferien, og Opplysningskontoret for brød og korn samarbeider med Felleskjøpet og Bondelaget om kampanjen.

Les også: Kornkrise for bønder over hele landet

Til kamp mot utlandet

Kampanje for den norske kornbonden

STORT: Skiltet er såpass stort at det blir godt synlig fra veien.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Erik Thorstein synliggjøre hvordan brød blir til, for å ta opp kampen mot importen av bakervarer.

Det er så mye som blir importert og solgt som har ligget i en frysecontainer i flere måneder, men som blir solgt som "ferskt" brød. Vi bakere må ta opp kampen, sier han.

Lars Fredrik Stuve, direktør i Norske Felleskjøp, er en av bøndene som vil være med på kampanjen. Han tror at mange forbrukere har liten kunnskap om hvordan maten i butikken blir til.

– I dag er vi vant til å gå i butikken og finne alle de varene vi ønsker. Men det er viktig å forstå at det er en lang prosess som ligger bak.

Les også: Vil ha flere bønder i byen

Hedrer bonden

Rugbrød fra Nevlunghavn bakeri

FERSKT BRØD: Et nybakt brød med mel fra den lokale bonden.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Ifølge Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn, er ett av formålene med kampanjen å hedre den norske bonden.

– Den norske kornbonden har gjort en kjempejobb. Da jeg begynte på bakerlinjen på 80-tallet, importerte vi 80 prosent av kornet fra Canada. På et godt år nå, kommer 80 prosent av kornet fra Norge.

Mellom 30–50 bønder fra Vestfold, Buskerud, Akershus, Østfold, Trøndelag og Hedmark og Oppland skal være med på kampanjen.

Opplysningskontoret for brød og korn satser på å fortsette med dette i flere år framover.