NRK Meny
Normal

Dette koster samfunnet millioner

TØNSBERG (NRK): Opp mot 6 millioner kroner per uke kan det koste samfunnet når reisende må kjøre buss for tog mens Lieråstunnelen utbedres.

Buss for tog

KOSTBART: Buss for tog betyr lange dager i form av reisetid for pendlerne.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

– Nå bruker jeg ca. seks timer fra Sandefjord til Skøyen og tilbake igjen. Tidligere brukte jeg ca. halvparten.

Terje Adolfsen, pendler

MYE REISING: Reisetiden dobles for mange av pendlerne når tog byttes ut med buss.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

Terje Adolfsen er én av mange som merker togstansen mellom Drammen og Asker på grunn av arbeidene Bane NOR gjør i Lieråstunnelen. Togreisende reiser nå med buss mellom Drammen og Asker.

Daglig reiser 10.000 pendlere med tog inn og ut av Oslo forbi Drammen.

En annen pendler er Bente Baksos. Hun reiser mellom Skoppum i Vestfold og Lysaker.

– Jeg bruker to timer en vei nå, vanligvis bruker jeg 50 minutter, sier Baksos.

Men det koster også samfunnet mye penger når det går buss for tog og pendlere bruker flere timer ekstra på å komme seg til og fra jobb.

– Vi regner at det å bruke ett minutt mer i trafikken koster en person ca. to kroner, altså 120 kroner for en time, sier Askill Harkjerr Halse som er forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Askill Harkjerr Halse, forsker ved Transportøkonomisk institutt

DYRT: Både tapt arbeidstid og tapt fritid regnes som en samfunnsøkonomisk kostnad forteller forsker ved TØI Askill Harkjerr Hasle.

Foto: Privat

Noe som vil tilsi over 600 samfunnskroner ekstra per dag bare for timene Adolfsen og Baksos bruker.

Grovt regnet vil det altså bety at 10.000 reisende som bruker minimum en time mer for å komme seg til og fra jobb hver dag koster samfunnet seks millioner kroner ekstra per arbeidsuke.

Mange årsaker

I regnestykket til forsker Harkjerr Halse hos Transportøkonomisk institutt er det mange faktorer.

– Når folk bruker mer tid på å reise, kan det bety både tapt arbeidstid og tapt fritid. Begge deler regner vi som en samfunnsøkonomisk kostnad, sier Halse.

Hos NSB forteller kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz at det kan bli lange dager for mange.

Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB

FØLER ANSVAR: Kommunikasjonsrådgiver i NSB Gina Scholz sier pendlerne må beregne 30-60 minutter lengre reisetid.

Foto: NSB

– Vi har sagt at det blir 30–60 minutter ekstra reisetid, men vi ser at det å bytte mellom buss og tog tar tid, selve bussreisen tar lengre tid enn det toget gjør, og så er det rushtidstrafikken i tillegg. Det blir lenger reisetid enn én time for enkelte på de travleste tidene, sier hun.

– Vi føler et stort ansvar, og det er derfor vi gjør dette nå. Tunnelen har snart passert levetiden og hvis vi ikke gjøre noe nå, må vi nødstenge for å gjøre reparasjoner. Den stengingen vi gjør nå er betydelig kortere enn hvis vi må stenge på grunn av steiner som faller fra taket.

Det sier Lars Berge, områdedirektør i BaneNor for strekningen fra Lillehammer til Larvik.

Jobb i flere år

Togtrafikken gjennom Lieråstunnelen vil bli stoppet flere ganger frem til arbeidet er ferdig om fire år.

Det betyr mange titalls millioner i ekstra samfunnskostnader og lange dager i vente for pendlerne.

– I dag er jeg hjemme klokken 1830, og jeg reiste hjemmefra klokken 0537. Det var for å rekke et møte klokken 09, sier Terje Adolfsen.