Hopp til innhold

Dette har vegvesenet aldri gjort før

Statens vegvesen og Vestfold fylkeskommune prøvde noe helt nytt onsdag ettermiddag. I stedet for åpent folkemøte hadde de åpen kontordag ute blant publikum.

Åpen kontordag bypakke Tønsberg

PÅ STAND: Dag Daler (t.h) og Merete Hallenstvet, begge bosatt på Ramberg på Nøtterøy, diskuterte fastlandsforbindelse sammen med prosjektleder Steinar Aspen (t.v) og veiplanlegger Jostein Smidt i Statens Vegvesen på Farmandstredet i Tønsberg.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Midt i den travleste tiden i det svært så travle Farmandstredet kjøpesenter i Tønsberg hadde Statens vegvesen og Vestfold fylkeskommune satt opp plansjer, bilder og en tv-skjerm av de mulige veilinjene i den nye fastlandsforbindelsen til Nøtterøy og Tjøme.

Formålet var å nå en bredere del av befolkningen enn de som deltar på folkemøter eller andre møter. På Farmandstredet kunne de svare på spørsmål fra publikum, i tillegg til å diskutere litt.

Bekymret for bomiljøet

Merete Hallenstvet og Dag Daler som er to gode naboer på Ramberg på Nøtterøy, oppsøkte standen. De frykter at bomiljøet der de bor blir ødelagt.

– En firefelts vei som trekkes gjennom et boområdet vil alltid ha negative konsekvenser, sier Daler.

Illustrasjon av bru Ramberg - Smørberg.

ALTERNATIV: Slik er alternativet med en bru fra Ramberg til Smørberg i korridor 1.

Foto: Foreløpig illustrasjon/Statens vegvesen

Hallenstvet er oppgitt over at alternativet med en høy bru fra Kolberg/Ramberg til Jarlsberg, over Vestfjorden er tatt med igjen i vurderingene – alternativet ble nemlig skrinlagt for mange år siden, ifølge Hallenstvet.

– Jeg undres hvordan et alternativ som ble nedstemt i fylkestinget i 2004 kan oppstå som fuglen føniks, sier Hallenstvet.

Korridoralternativene KVU Tønsberg

TO KORRIDORER: Det skraverte området viser de to korridoralternativene regjeringen har vedtatt. Til venstre ser vi fra Kolberg på Teie til Smørberg i nærheten av Jarlsberg Travbane. Til høyre ser vi løsningen Kolberg-Korten.

Foto: Statens vegvesen

Prosjektleder for fastlandsforbindelsen, Steinar Aspen i Statens vegvesen, sier dette alternativet er en del av korridor 1.

Mer enn bare fastlandsforbindelse

Det var en av mange spørsmål Aspen og hans kollegaer måtte besvare onsdag. Møtet med publikum på denne måten var det første noensinne, og folk var stort sett opptatt av en ting.

– De er opptatt av sitt nærområde. Det er typisk og riktig, sier Aspen.

Steinar Aspen

PROSJEKTLEDER: Steinar Aspen.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Den såkalte Bypakke Tønsberg-regionen, som den heter, er mer enn bare en fastlandsforbindelse. Det var viktig for Aspen å nå ut til publikum med.

– Det er også tiltak for gående, syklende og ikke minst kollektivtrafikken. Det må gjøres samtidig for å få en god og helhetlig løsning, forklarer han.

Positivt med åpen kontordag

Hallenstvet og Daler, som også er på folkemøter, synes tiltaket fra vegvesenet og fylkeskommunen er bra.

– Vi er glad for at vi får si vår mening og være med i de åpne prosessene, sier Hallenstvet.

– Det er positivt at man har en åpen kanal ut mot publikum, og at man ønsker å få innspill. Vi prøver å være konstruktive i det vi gjør og ikke bare gråte for vår egen mor. Det består mye i å fokusere på hva som er det beste for Nøtterøy, sier Daler.