NRK Meny
Normal

Deltar i et grønnsakprosjekt

Den som spiser gulrøtter ...

Et forskningsprosjekt har som mål å få flere barn til å spise grønnsaker i barnehagen.

SE VIDEO: Margaret Ryan, Marcus Gustavsen, Thea Christina Tellevik, Louisa Majola Thembeni, Mille Dahl Losvik og Leah Ulfsten Kristensen synes det er spennende med forskning. Men puslespill er også gøy ...

Det er mulig at «Grønnsakspisersangen» i Thorbjørn Egners Hakkebakkeskogen har fått en del barn til å spise mer grønnsaker. Men Universitetet i Oslo og Høgskolen i Buskerud og Vestfold går mer vitenskapelig til verks.

Spiser for lite grønnsaker

Tidligere i år startet de to institusjonene et forskningsprosjekt (BRA-studien) i 73 barnehager i Buskerud og Vestfold.

Prosjektet skal vare til 2017, og målet er å få flere barn i barnehagealder til å spise grønnsaker, sier forsker og ernæringsfysiolog Anne Lene Kristiansen.

– Tidligere forskning har vist at mengden grønnsaker som barn i barnehagealder spiser, er liten. Samtidig vet vi at et høyt inntak av grønnsaker er forbundet med bedre helse.

Mari Rønningen (til v) og Anne Lene Kristiansen

MÅL: Mari Rønningen (til venstre) og Anne Lene Kristiansen håper prosjektet skal føre til at barnehagebarn spiser mer grønnsaker.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Samarbeider med hjemmet

Det er altså ikke uten grunn at det er nettopp barnehager som er gjenstand for forskningen. Det er omkring 90 prosent av barn i barnehagealder som spiser og oppholder seg i en barnehage hver dag.

Prosjektet inkluderer familiene, slik at dette også blir et samarbeid mellom familie og barnehage, sier Kristiansen.

– Barnehagen og hjemmet kan sammen gjøre det beste for barnet.

Variasjon er viktig

Prosjektet går ut på å finne tiltak som ved hjelp av enkle grep i hverdagen får barn til å spise mer grønnsaker. Det betyr ikke at målet er å få barna over på vegetarkost.

– Nei, men vi vil at grønnsaker skal få en større plass i det totale kostholdet, og da er det lurt at man varierer mellom forskjellige typer grønnsaker.

Ved Solvangkirkens barnehage i Tønsberg startet deltakelsen i prosjektet ved at de den første uka dokumenterte hvor mye grønnsaker de serverte barna, sier pedagogisk leder Mari Rønningen.

– Vi gjorde ikke noe annerledes enn det vi pleier, men vi ble jo veldig fokusert på hva som faktisk ble spist. For eksempel trodde vi at gulrøtter var en populær grønnsak, men det viste seg at det ble igjen en god del rester av gulrøttene.

Mat i stekeovn

MER GRØNT: Målet med prosjektet er å finne ut hva man kan gjøre for å barn i barnehagealder til å spise mer grønnsaker.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Kokt, stekt og rått

Rønningen synes det er viktig med slike prosjekter fordi det gjør at man tenker nytt.

– Jeg synes faktisk vi er gode på det med variert mat. I tillegg til brødmåltider spiser vi varm mat hver fredag, alltid med grønnsaker til. Så barna her er vant til både kokte og stekte grønnsaker samt råkost.

Pizza er også godt

Prosjektet har falt i god jord hos foreldrene, og det virker som at barna synes dette er greit også. Grønnsaker er bra, mener de.

– Det er lurt å spise gulrøtter, for da får du bedre syn, forteller ei jente.

– Salat og tomat er også godt, legges det til av naboen.

– Men vi har jo pizza også, slås det fast.