Dataspill skal gjøre nødetatene bedre

TØNSBERG (NRK): – Vi har aldri gjort dette før, sier prosjektlederen.

Et nettbrett med spillet på.

PSYKIATRI: Spillet skal øke kunnskapen om hvordan en skal forholde seg til psykisk syke pasienter. – Spillet gjør at ambulansearbeiderne kan, i en realistisk setting, trene på møtet med den akutt psykisk syke, sier prosjektleder Hege Topstad.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Hvilket av følgende eksempler kan være en vrangforestilling?

På skjermen ambulansearbeider Ingrid Andvik har foran seg, kommer et spørsmål opp. Hun får fire svaralternativer:

  1. Det å være tungt deprimert
  2. Å ikke få sove over lang tid
  3. Å ha en opplevelse av å bli overvåket
  4. Dagdrømmer mye

– Her tenker jeg at det kan være flere alternativer. Å ha en opplevelse av å bli overvåket er den mest tydelige, men hva betyr det å dagdrømme, sier Andvik. Hun trykker på nummer tre, og får poeng for riktig svar.

Hun og kollegaene tester nå ut et 3D gamification spill for å lære mer om hvordan de skal forholde seg til psykisk syke pasienter.

Ingrid Andvik foran en ambulanse.

INGEN FASIT: – Det er ikke alltid like enkelt å vite hvordan vi skal håndtere pasientene, men nå får vi litt flere svar på hvordan vi kan imøtekomme dem, sier Ingrid Andvik etter å ha prøvd dataspillet et par ganger. 

Foto: Henrik Bøe / NRK

Ikke alle ønsker hjelp

Psykiatrioppdrag er to til tre prosent av ambulansetjenestens oppdrag, og ved hjelp av dataspillet skal ambulansearbeidere nå bli flinkere til å håndtere slike situasjoner.

– De aller fleste er glade når ambulansen kommer, men i noen av disse tilfellene opplever vi at pasienten ikke ønsker hjelp. Det setter oss i en litt annen situasjon som vi må trene på, sier prosjektleder Hege Topstad fra Prehospital klinikk ved Sykehuset i Vestfold.

– Innenfor det fysiske har de tydelige retningslinjer for hva de skal undersøke og gjøre. Innen psykiatrien er det veldig ofte mye mer improvisering. Man vet i liten grad hva man møter der ute, og man må i større grad oppnå en relasjon med pasientene, legger hun til.

Fem ulike scenarioer

Det er fem forskjellige scenarioer i spillet, og mange valg for spilleren. Valgene som blir tatt fører til en reaksjon fra pasienten. I tillegg inneholder spillet quizer om ulike temaer.

– Noen synes det er gøy å velge de gale svarene for å se hva som skjer. Vi tror det ligger mye læring i det også, sier prosjektlederen.

Scenarioene handler om det juridiske – hva kan ambulansearbeiderne gjøre og hva må politiet gjøre. Sikkerhet, både for ambulansearbeiderne og for pasienten. Kommunikasjon med pasient og andre aktører, samt psykiatrifaglige spørsmål.

Prøve og feile

Fagfolk innen blant annet psykiatrien har vært med på å bestemme dataspillets innhold.

– Vi har aldri tatt i bruk denne type teknologi for opplæring tidligere, men jeg tror dette er noe som kommer. Jeg tror også det vil effektivisere opplæringen ganske betydelig. Det vil gjøre det gøyere og mer realistisk, sier Topstad.

Spillet er et samarbeidsprosjekt mellom Sykehuset i Vestfold og Sykehuset Telemark, og en del av et større prosjekt i hele Helse Sør-Øst.

Politiet skal begynne å spille nå, og tanken er at også brannvesenet skal det etter hvert.

– Jeg håper det kan bidra til en enda bedre samhandling og bevisstgjøring rundt pasientenes behov ved en akutt krise, slik at vi får de raskest mulig inn til den hjelpen de trenger, sier Topstad.

Et nettbrett med spillet på.

SPØRSMÅL: Før hvert scenario må spilleren svare på spørsmål om prosedyrer, sikkerhet og kommunikasjon, opplyser sykehuset. – Det blir litt som å spille Sims, men med oss, sier ambulansearbeider Ingrid Andvik.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

Både Andvik og flere av kollegaene synes spillet er morsomt, i tillegg til lærerikt.

– Alle er individuelle. Det er ingen fasit. I dette spillet kan vi prøve og feile, og se hvilke reaksjoner vi kan få. Det er god læring, sier hun.