Hopp til innhold

Bygger for 100 år frem i tid

Løsningen for taket inne i fjellet er ikke brukt noe annet sted i verden før. – Spennende, mener prosjektsjefen.

Arbeid inne i stasjonshallen.
Foto: Anne Mette Storvik/Jernbaneverket

Inne i Holmestrandsfjellet pågår nå arbeidet med stålhimling i taket i den nye stasjonshallen på Vestfoldbanen.

Tusen tonn stål og ti tusen kvadratmeter akustisk himling går med for å bygge taket.

– Siden løsningen ikke er bygget noe annet sted i verden, er vi spente på arbeidet. Det er alltid utfordrende å bygge noe helt nytt, sier prosjektsjef Knut Edmund Knutsen.

Ettersom stasjonshallen smalner i endene, var det uaktuelt å bruke prefabrikkerte betongelementer her, opplyser Jernbaneverket i en pressemelding.

I stedet bygges det et «stål-skjelett» som festes til tak og vegger med seks og tolv meter lange bolter.

1000 tonn ståltak

I pressemeldingen opplyser Jernbaneverket videre at de første tre opphengsstagene til taket i stasjonshallen er montert. Med en vekt på 280 kilo per stage, var disse av de minste som skal opp.

De største veier over et halvt tonn hver, og til sammen skal 685 stag monteres.

– Dette er kraftig bygd for å leve i hundre år med sterk påvirkning fra trykk, sug, vibrasjoner og slitasje fra forbipasserende tog, sier Tor Kleiven, prosjekteringsleder i Jernbaneverket.