NRK Meny
Normal

Bussjåfører opplever hardkjør

HORTEN (NRK): Jonny Magnus Frovik vil ordningen om delte skift til livs.

Jonny Frovik bussjåfør

En bussjåfør ...: Jonny Magnus Frovik liker jobben sin som bussjåfør. En ting er imidlertid ikke bra. Dagene blir nemlig lange når han jobber delte skift. Opp i 04-05-tida på morgenen og ferdig et sted mellom 17 og 9 på kvelden. Mellom slagene har han tvungen pause på mange timer. Han vil ha bedre kompensert for pausen eller bort med hele arbeidstidsordningen.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Tidlig opp og seint ferdig. Det er jobbhverdagen til bussjåførene som jobber såkalt delte skift. Ofte starter de på jobb i 05-tida og kjører buss i rushtrafikken fram til skoleelever er vel fremme på skolen.
Deretter har de tvungen pause i alt fra to til fem timer, før de må på jobb igjen og kjøre i ettermiddagsrushet.

Bussjåfør Jonny Magnus Frovik vil denne særordningen til livs.

Les også: Føler seg tryggere med dashbordkamera i bussen.

Fritid eller ikke?

For pausen midt på dagen er fritid, ifølge busselskapene. Tøv, sier bussjåførene NRK snakket med i Horten fredag morgen. De får støtte av Yrkestrafikkforbundet (YTF), som har over 5 000 bussjåfører organisert.

Frovik, Lauritzen og Myklebust

ENIGE: Jonny Magnus Frovik (til høyre) får støtte av kollegaene Jan Runar Myklebust (i midten) og Inge Lauritzen. Ingen er tilhenger av delte skift. Lauritzen har kjørt buss i over 40 år, og synes ordningen er noe herk.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

– Vi har vanskelig for å se at dette er fritid. Det er veldig begrensa hva man får gjort og utnytta den fritiden til, sier forbundsleder Jim Klungnes.

– I en ideell verden, ville også bussjåførene hatt normale arbeidsdager på sju og en halv time. Men jeg tror ikke vi klarer å bli kvitt delte skift. Vi er der for å frakte folk når de trenger det. Markedskreftene rår, konkluderer Klungnes.

Vil ha mer kompensasjon

Selv om selve ordningen trolig er vanskelig å fjerne, vil Frovik ha bedre kompensasjon i de tvungne pausene. Slik det er i dag, får sjåførene 20 prosent av en timelønn for hver time de har pause.

– Men får vi mer betalt, ville nok de delte skiftene forsvunnet. Jo mer selskapene må betale for at vi skal ha delte skift, jo mindre ville bruken vært, tror Frovik.

Konsernsjef Roger Harkestad i Tide, hvor Frovik er ansatt, sier de ville vurdert en arbeidsplass uten delte skift, dersom det var mulig. Men bedre kompensasjon for de tvungne pausene blir det ikke.

– Det er vel ingen bedrifter i dag som ønsker å betale arbeidstakerne sine for å ikke gjøre noe.

Finnes alternativer

Frovik forstår at det er publikum som dikterer når busselskapene trenger flest busser, og sjåfører, på veiene. Han og forbundslederen mener det finnes en løsning.

Tide busselskap

Tide: Jonny Magnus Frovik parkerte bussen for noen timer fredag morgen klokken 08.33, da hadde han kjørt i to timer. På ettermiddagen satte han seg igjen bak rattet. Skiftet var ferdig klokken 18.33.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

– Det går an å løse dette ved å jobbe litt før morgenrushet og litt etter, og det samme på ettermiddagen, sier Klungnes.

Harkestad sier Tide streber etter å ivareta ansattes privatliv når de legger sine planer.

– Folk flest tar bussen på morgenene og ettermiddagen, og naturlig nok har vi mest behov for arbeidskraft da, sier Harkestad.

I Bussbransjeavtalen står det nedfelt at vaktene ikke skal være lenger enn 12 timer i utstrekking, og ikke kortere enn to timer. Frovik jobber denne fredagen fra klokken 06.33 til 08.33, deretter fem timer pause, og skiftet slutter ikke før klokken 18.33.

– Man får med seg alt av de mest hektiske perioden, jeg blir ganske sliten etter en sånn dag, sier Frovik.