– Det kan hende jeg tar en tur innom for å handle, sier Amalie Løvli.
Hun og venninna Maria Svelland vurderer å ta turen innom byen for å handle på den store handledagen Black Friday. Shoppingfenomenet kom til Norge for om lag syv år siden, og kommer opprinnelig fra Amerika. I fjor handlet nordmenn for nærmere 1,5 milliarder kroner denne dagen, og det er en økning på mellom 50- og 55 prosent fra året før.
– Det er sterk konkurranse og da må flere henge seg på, så vi tror at denne dagen kan bli en av årets største handledager. Vi kan ende på om lag to milliarder kroner, sier Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i hovedorganisasjonen Virke.
Gjør unna julegavehandelen
Black Friday blir som tradisjon lagt til fjerde fredag i november. En brukerundersøkelse Virke gjennomførte i forbindelse med denne dagen, viser at to av tre planlegger å handle julegaver på denne dagen, men Løvli og Svelland tenkte å slå til på tilbud som de selv ønsker seg.
– Kanskje jeg skal kjøpe en fin genser, sier Løvli.
Hva med julegaver da?
– Nei det har jeg ikke tenkt på enda, ler hun.
Omsetning på millioner
De har ikke satt et budsjett for hvor mye de skal bruke på handledagen, men ifølge undersøkelsen vil ni av ti bruke over 500 kroner hver. I fjor var første gang kjøpesenteret Farmandstredet var med på å arrangere Black Friday, og omsetningen økte med 74 prosent fra 2014 bare på den ene dagen.
– Det betyr at vi totalt omsatte for nærmere 12,8 millioner kroner på den ene dagen i fjor, sier senterleder Stig Eriksen.
Han håper at omsetningen skal øke enda litt mer i år enn i fjor, og det er det gode muligheter for, mener Stende.
– Det øker hvert år. Fenomenet har ikke vært her i så mange år, men vi har hatt en kraftig økning fra 2014 til 2015, og vi regner med at enda flere henger seg på i år, sier Stende.