Facebook-grupper skaper trøbbel for taxinæringen

Sosiale medier fører til lett tilgang og stadig økende bruk av pirattaxi, mener daglig leder i Vestfold Taxi.

Pirattaxi

Dette er ikke et uvanlig syn i bybildet en sen lørdags natt. Arkivfoto.

Foto: Nils Fredrik Røren / NRK

Ønsker du deg en billig tur hjem fra byen, så er det nesten blitt enklere å sjekke Facebook enn å ringe taxi.

De siste årene har flere og flere pirattaxigrupper blitt opprettet, og ifølge daglig leder i Vestfold Taxi, Erik Horn, er trenden økende.

– Jeg tror ikke vi har sett toppen ennå, sier han.

Erik Horn

Daglig leder i Vestfold Taxi Erik Horn fortviler over den økende pirattaxivirksomheten.

Den økende trenden fører til problemer for taxiselskapene.

Horn sier de har forsøkt å legge til rette ved at folk nå kan bestille taxi via en egen app, men det merkes godt at de til enkelte tider har mindre å gjøre enn tidligere, spesielt merkbart er det tidlig lørdags kveld.

Les også:

Ulovlig virksomhet

Horn er bekymret både for næringen og de som velger å benytte seg av pirattaxi.

– En ting er jo at vi taper penger, men det er jo også ganske mye svarte penger i omløp som følge av dette, og det er ikke bra, sier Horn.

Har du forståelse for at noen velger et billigere alternativ enn taxi?

Absolutt ikke. Det er stor risiko å sette seg inn i en fremmed bil. Du aner ingenting om bilens tilstand eller føreren, sier Horn, som sterkt fraråder folk å ta pirattaxi.

Men dessverre stopper ikke det Anders Eckhoff og Maia Nordrum, som begge går siste året ved Sandefjord videregående skole.

Saken fortsetter under bildet.

Facebook

Dette er en av mange pirattaxigrupper som finnes på Facebook.

Foto: Kathrine Krømke / NRK

De er begge medlemmer av pirattaxigrupper på Facebook, og innrømmer også å ha benyttet seg av pirattaxi ved flere anledninger.

– Jeg synes disse gruppene er bra, for da er det mulig å få kjøre til en billigere penge, sier Eckhoff.

Maia sier seg enig, men hun er litt mer skeptisk til å sette seg inn i biler hvor føreren er ukjent. Hun forteller at hun en gang har blitt kjørt hjem av en person hun ikke kjente, men at kjæresten hennes visste hvem det var.

Eckhoff sier han benytter seg mye av pirattaxi, men at det som regel er kamerater som kjører for en sum penger. I tillegg er han ikke helt ukritisk til hvilke biler han setter seg inn i.

Er du aldri redd for å sette deg inn i en fremmed bil?

– Nei, men jeg ser jo an personen litt da. Er han stor og har ansiktet fullt av tatoveringer så finner jeg noen andre som kan kjøre, sier Eckhoff.

Russen om pirattaxi

Mange ungdom benytter seg gjerne av pirattaxi. F.v. Maia Nordrum, Jonas Ringdal, Thea Berggren og Anders Eckhoff.

Foto: Kathrine Krømke / NRK

Hårfin balanse

Ordenssjef i politiet i Tønsberg, Frank Gran forstår at venner velger å kjøre hverandre, men mener da at det er bedre å avtale kjøring hver sin helg i stedet for å betale.

– Så fort du tar betalt for en kjøretur er du egentlig forpliktet til å ha løyve, sier Gran.

Han har blitt kontaktet av flere foreldre som synes det er fint at venner går sammen, og danner grupper på Facebook hvor folk kan etterspørre kjøre.

– Jeg skjønner det, men når gruppene nærmer seg 4000 medlemmer snakker vi neppe om vennegrupper, sier Gran.

Han går også ut med oppfordringen om å aldri sette deg inn i en bil hvor ikke du kjenner føreren. Politiet har mange eksempler på at det ikke har gått bra.

– Folk har opplevd ting, som lett kunne vært unngått dersom de hadde valgt å kjøre lovlig hjem fra byen, sier Gran

Holder utkikk

Pirattaxivirksomhet har tidligere vært noe politiet hovedsakelig har avdekket i bybildet. Nå må de gå bredere ut og også oppsøke grupper på sosiale medier, selv om de ikke kan ta noen med mindre de ser at det skjer.

Frank Gran

Ordenssjef i Politiet i Tønsberg Frank Gran sier de prioriterer å avdekke ulovlig kjøring.

Foto: Kathrine Krømke / NRK

– Dette er noe vi prioriterer, for det handler om folks sikkerhet, sier Gran.

Erik Horn i Vestfold Taxi er fornøyd med samarbeidet med politiet. Han sier det har en preventiv virkning. Står det i avisa at politiet har tatt en sjåfør som kjører ulovlig, så er det færre pirattaxier å se i en periode fremover.

Men for at politiet skal ha en sjans til å avdekke piratvirksomhet så må taxisjåfører og publikum tipse politiet.

– Det er vanskelig å avdekke dette, for ofte har sjåfør og passasjerer forklaringer som samsvarer godt. Det gjør jobben vanskelig for oss, sier Gran.

Men dersom de avdekker ulovlig kjøring, vanker det bøter, og i ytterste konsekvens bruksforbud på kjøretøyet.

Forstår problemet

Russen, som sitter å koser seg på gresset foran Sandefjord videregående skole, forstår at taxinæringen er frustrert over at pirattaxivirksomheten er økende, men mener vanlig taxi ikke er noe alternativ.

– Jeg kan ikke betale for ordinær taxi hver gang jeg trenger kjøre, det blir altfor dyrt, sier Eckhoff. Han legger til at han synes behandlingen han får fra en som kjører privat er minst like god, og da velger han det.

Nå går vi inn i høysesong fra piratkjøring, og Erik Horn sammen med resten av Vestfold taxi har bestemt seg for å se nærmere på problemet.

– Vi skal sette oss ned sammen med flere fra næringen å se på hva som kan gjøres, vi er nok avhengig av hjelp for å få bukt med dette problemet, avslutter Horn.