Mandag kveld brant det kraftig i en fritidsbåt på Tjøme i Vestfold. På under ett minutt gikk det fra røyk til full fyr.
Ifølge brannvesenet var det nærmest en eksplosiv hendelse. Nå ber de folk tenke på seg selv. Det er nemlig ingen vits i å forsøke å slukke slike branner.
– Ser du at dette ikke er overkommelig, så kom deg i sikkerhet. Det er det aller viktigste.
Det sier brannsjef Per Olav Pettersen i Vestfold interkommunale brannvesen.
Glassfiber og diesel
Båten som tok fyr var av glassfiber og ble overtent på svært kort tid.
– Det var ganske dramatisk. Vi så først litt røyk, og etter 20 sekunder var det to meter høye flammer. Det gikk fortere enn du aner, sier Bernhard Olsen.
Han lå på gjestebrygga like ved og fikk med seg dramatikken.
Ni personer var om bord på båten da brannen startet, men ingen kom til skade. Ifølge politiet kom åtte av personene i land uten dramatikk, mens en måtte hoppe i vannet.
To redningsmenn
Båten tok fyr mens den lå fortøyd i båthavna. Tom Bjerke og Tom Ivar Lystad befant seg i en annen båt like ved. De to fikk reddet opp en person fra vannet, og dratt den brennende båten ut på sjøen ved hjelp av vannscootere.
– Da vi så båten i full fyr hoppet vi på scooterne. Vi plukket først opp personen i vannet før vi konsentrerte oss om båten, sier Lystad.
De forteller at de handlet instinktivt.
– Vi tenkte ikke på å slukke brannen, men på å redde folk. Deretter handlet det om å redde båtene som lå rundt. Et halvt minutt til, så hadde flere båter i havna vært i brann, sier Lystad.
Viktig med rømningsveier
Lystad var på Tjøme på ferie, men han jobber også i Redningsselskapet. Både han og Bjerke er opptatt av sikkerhet på båt.
Men selv brannslukkere hjelper ikke i slike tilfeller.
– Glassfiber og diesel er en dårlig kombinasjon. Det brenner som bare fy. Det er ikke mulig å slukke det. Ser du flammer, så gjelder det å redde seg selv og mannskap, sier Bjerke.
De mener det er nødvendig å ha brannøvelser på båten, uansett hvor stor den er.
– Ja, det er helt sikkert. Finn ut hvordan dere skal komme dere av båten om det skulle begynne å brenne, sier Lystad.
– Ser du flammen, bare redd deg selv og resten av mannskapet, oppfordrer Bjerke.
Lakk drivstoff
Brannvesenet brukte natten på å slukke båtbrannen. Tirsdag ettermiddag lakk det fortsatt diesel.
Brannvesenet har derfor lagt absorberende lenser rundt for å hindre spredning.