Hopp til innhold

Brannvesenet advarer mot dørselgere

Et firma som går fra dør til dør og selger brannvernprodukter, har fått brannvesenet i Vestfold til å reagere.

Røykvarsler

BRANNVERN: Firmaet som selger brannvernutstyr på døra, sier at det ikke er en stor andel av dem de kontakter, som klager på selgernes fremgangsmåte. (illustrasjonsbilde)

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

Ifølge flere innbyggere som har tatt kontakt med Vestfold interkommunale brannvesen (VIB), gir dørselgere fra Kundeservice AS et inntrykk av at det har en samarbeidsavtale med brannvesenet – noe de ikke har.

– Vi har fått flere titalls henvendelser fra innbyggere som har reagert på måten dørselgerne kommuniserer på når de kommer på døra, og skal selge dette utstyret. Publikum henvender seg til oss og lurer på om vi er en del av dette salgsfremstøtet, og det er vi absolutt ikke, sier brannsjef i VIB, Per Olav Pettersen, til NRK.

– Vi opplever at de, i den kommunikasjonen de har, bruker oss som et påskudd for å komme inn i leiligheten og gjøre en befaring inne. Det syns vi er ganske grovt, legger han til.

Brannsjefen ønsker nå å advare publikum, og avkrefte at VIB har noen forbindelse med firmaet.

Per Olav Pettersen

REAKSJONER: Brannsjef Per Olav Pettersen opplyser at brannvesenet fra tid til annen opplever at folk reagerer på selgere. Denne gangen har de fått flest henvendelser fra Holmestrand og Tønsberg, men det varierer, sier brannsjefen.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Avviser kritikken

– Vi sier vi kommer fra Kundeservice. Hvordan de kan oppfatte at vi kommer fra dem (VIB, journ, amn.), får stå for kundens regning. Det kan ikke vi svare på, sier daglig leder i Kundeservice AS, Odd Richard Bjørnvoll.

Han tror henvendelsene til brannvesenet skyldes misforståelser.

– Dette stemmer overhodet ikke. Vi bruker ikke den fremgangsmåten for å komme inn til folk på. Det er ingen grunn til at vi skal bruke den måten, sier han.

– Snakker med 800–900 hver dag

Bjørnvoll legger til at selgerne deres kjører rundt i profilerte biler, og at de alltid viser frem legitimasjon.

– Det er ingen som kan misforstå budskapet, annet enn at hvis ikke vi får prate ferdig på døren, så hører de at vi jobber med brannsikkerhet og kan kanskje oppfatte at det er fra kommunen, eller andre som skal hjem til dem.

– Brannvesenet opplyser at de har fått henvendelser fra flere titalls innbyggere rundt omkring i sitt distrikt. Hvordan kan så mange ha reagert på dette?

– Det vet jeg ikke. Når du jobber med brannsikkerhet, er det slik at folk kanskje kan oppfatte det sånn at man jobber med dette kommunalt, eller på annen måte.

– Er du uniformert og har du et id-kort, så er det kanskje noens oppfatning at du kan jobbe i en etat, om det er kommunalt eller brannetat, vet jeg ikke. Men hvis et titalls folk ringer inn, og vi snakker med cirka 800–900 personer hver dag, så er ikke det en stor andel av dem som får kontakt fra oss, fortsetter han.

Likevel legger Bjørnvoll til at de skal bli mer tydelige og nøye med å fortelle hvor de kommer fra og hva budskapet deres er, i fremtiden.