Hopp til innhold

Student brakk arm, mistet praksisplass

En sykepleierstudent fra Tønsberg brakk armen to uker før praksisperioden ved Ahus var over. Nå må hun ta hele praksisperioden på nytt.

Radiumhospitalet sykepleier

MÅ TA ALT PÅ NYTT: Sykepleierstudent måtte trekke seg fra praksisplass på grunn av brukket arm./ ILLUSTRASJONSBILDE

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

– Jeg synes det er et urettferdig system, som ikke behandler folk med omsorg og empati, forteller sykepleierstudent Kristina Grødem Rogne.

Hun går 2. året på sykepleierstudiet ved VID Vitenskapelige høyskole. Hun var utplassert i praksis der hun skulle være i åtte uker, men så skjedde uhellet.

– I min femte uke i praksis, falt jeg og brakk armen etter et kveldsskift. Men når praksisstedet meldte fra til læreren min om at jeg hadde brukket armen, så tok de meg ut fra praksis og sa jeg ikke hadde lov til å fortsette, forteller Kristina.

Selvmotsigende

Hun har nå vært hjemme de siste to ukene, og synes systemet er selvmotsigende.

Kristina Grødem Rogne

URETTFERDIG: Kristina Grødem Rogne synes systemet er urettferdig at hun må ta åtte uker praksis på nytt fordi hun brakk armen etter fem uker.

Foto: PRIVAT

– Spesielt når vi går på sykepleierstudiet og øver oss på å bli omsorgsfulle mennesker, og så behandler systemet sine egne studenter så dårlig, tilføyer hun.

Rektor ved VID Vitenskapelige høyskole, Ingunn Moser, synes det er leit at Kristina føler seg urettferdig behandlet, og at hun opplever at de ikke prøver å tilrettelegge for henne.

– Det er leit at hun føler hun ikke blir møtt på en ordentlig måte, for det er klart hun har vært veldig uheldig, tilføyer Moser.

Ønsker å tilrettelegge

Hun forteller at årsaken til at hun måtte gå ut fra praksis var fordi studenten ikke kunne utføre alle aktiviteter som blir krevd under en praksisperiode. Studenten må ta disse åtte ukene med praksis på nytt, men får lov til å fortsette på studiet, og hun forteller at de prøver å møte alle på halvveien.

– Vi prøver å legge til rette for studentene våre, og å finne løsningen sammen med studentene. Men det er ikke alltid mulig å finne enighet, avslutter Moser.